Schriftelijke vragen van de leden Palland, Van den Berg en Kuik (allen CDA) aan de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en de minister voor Langdurige Zorg en Sport over het bericht 'Groen licht voor euthanasie, maar Nathalie wil verkrachter eerst nog een keer in de ogen kijken' [Telegraaf, 31 december 2022, door Marc Klifman] en 'Na loodzwaar traject kreeg ik 'groen licht' voor euthanasie' [Telegraaf, 10 september 2022, door Fadime Demir].

1. Bent u bekend met beide berichten?
  2. Bent u bekend met de cijfers van de in het bericht genoemde traumakliniek, dat in drie jaar tijd 100 vrouwen een euthanasieaanvraag hebben gedaan en deze kliniek een groeiend aantal meisjes en jonge vrouwen met seksuele trauma’s ziet aankloppen die in een euthanasietraject zitten?
  3. Deelt u onze mening dat we als samenleving falen als slachtoffers van seksueel misbruik uiteindelijk euthanasie als enige uitweg zien, zeker als blijkt dat de juiste psychologische behandeling om welke reden dan ook niet tijdig genoeg is aangeboden?
  4. Wat is uw reflectie op deze berichtgeving? Welke acties worden in het algemeen ondernomen om de zorg voor deze groep slachtoffers te verbeteren?
  5. Kunt u aangeven hoeveel behandelplaatsen er zijn waar traumabehandeling wordt gegeven?
  6. Kunt u aangeven of dat voldoende plaatsen zijn? Zo ja, waarom wel? Zo nee, waarom niet?
  7. Kunt u aangeven of en in hoeverre meisjes of vrouwen die zich melden met een seksueel trauma bij de GGZ een behandeling krijgen die zich op deze problematiek richt?
  8. Is er voldoende hulp beschikbaar of komt men op een wachtlijst? Kan de minister aangeven wat de wachttijden zijn voor hulp bij een seksueel trauma?
  9. Kunt u een reflectie geven op het beeld dat wordt geschetst in beide artikelen? Specifiek over dat de gezondheidszorg/GGZ in Nederland ernstig tekortschiet bij het herkennen en behandelen van seksuele trauma's met depressies, suïcide en euthanasiewensen als gevolg?
  10. Wordt er bij de intake en verdere GGZ-zorg voldoende rekening gehouden met het seksueel trauma?
  11. Wordt PTSS voldoende herkend bij de screening?
  12. Klopt het dat slechts 39% van mensen met PTSS daarvoor behandeld wordt in de GGZ?
  13. Kan de minister aangeven hoeveel vrouwen een euthanasieaanvraag hebben gedaan met als achtergrond/onderliggende reden een seksueel trauma/traumatische ervaring?
  14. In hoeveel gevallen (onder vraag 13) wordt een euthanasieverzoek toegekend?
  15. In hoeveel gevallen (onder vraag 13 en 14) wordt het euthanasieverzoek ook daadwerkelijk doorgezet?
  16. Welke stappen kunnen worden gezet om toereikende zorg te bieden aan mensen met een seksueel trauma die een euthanasieaanvraag als enige uitweg zien?
  17. Welke stappen onderneemt de minister om voldoende aanbod voor deze groep meisjes/vrouwen te ontwikkelen?