Schriftelijke vragen van het lid Kuik (CDA) aan de minister van Justitie en Veiligheid over het bericht 'Regelwerk weerhoudt boeren van melden drugsafval: 'Er moet een vliegende brigade komen die het opruimen overneemt''.

Vraag 1:
Bent u bekend met het bericht 'Regelwerk weerhoudt boeren van melden drugsafval: 'Er moet een vliegende brigade komen die het opruimen overneemt''? (1)

Vraag 2:
Herkent u het beeld dat door veel regelwerk en hoge kosten die komen kijken bij het melden en laten opruimen van gedumpt drugsafval, gedupeerden worden ontmoedigd om dumpingen te melden?

Vraag 3:
a) Is bekend in welke mate gedupeerden om deze reden(en) afzien van het melden van drugsafvaldumpingen?
b) Is bekend in welke mate op een andere plaats dan de originele dumpingplek drugsafval wordt aangetroffen?

Vraag 4:
Deelt u de zorgen van het CDA dat het vele regelwerk dat onschuldige particulieren hebben aan het melden en laten opruimen van drugsafval van criminelen een drempel vormt om aan de bel te trekken, waardoor schade aan de natuur en aan waterwingebieden blijft bestaan? Vindt u net als wij dat deze regeldruk een averechts effect heeft op het melden en opruimen van drugsafvaldumpingen?

Vraag 5:
Kunt u een reactie geven op de suggestie van de land- en tuinbouworganisatie ZLTO om een ‘vliegende brigade’ op te richten, waarbij er één aanspreekpunt is van samenwerkende organisaties en overheden waar gedupeerden terechtkunnen als zij te maken krijgen met dumpingen van drugsafval op hun grond?

Vraag 6:
Bent u het met het CDA eens dat een vliegende brigade eraan kan bijdragen dat gedupeerden sneller en vaker aan de bel durven te trekken als zij te maken krijgen met drugsafvaldumpingen op hun terrein, dat de natuur sneller kan herstellen en dat de politie een beter inzicht krijgt in het aantal drugsafvaldumpingen en hierop beter kan acteren?

Vraag 7:
Bent u bereid om, in samenwerking met provincies en waterschappen, met betrokken organisaties in gesprek te gaan over het oprichten van een vliegende brigade voor gedupeerden van drugsafvaldumpingen en de Tweede Kamer hierover vóór 1 april 2023 te informeren?

(1) https://wnl.tv/2023/01/13/regelwerk-weerhoudt-boeren-van-het-melden-van-drugsafval-er-moet-een-vliegende-brigade-komen-die-het-opruimen-overneemt/