Op 6 juni stemmen we voor het Europees parlement, maar in Katwijk, Rijnsburg en Valkenburg kan ook gestemd worden in een referendum: ‘Meer betaalbare woningen door uitbreiding parkeerregulering’. Het CDA is vóór meer betaalbare woningen, maar tégen de keuze om dat te bereiken met betaald parkeren. Durf, ChristenUnie en SGP willen betaald parkeren gebruiken om de hoogte in te kunnen bouwen binnen onze dorpen. Maar het CDA zit niet te wachten op woontorens van 16 verdiepingen en 40 meter hoog. Dat sloopt het karakter van onze dorpen. Het CDA wil het karakter van onze dorpen juist behouden. Natuurlijk is het nodig om extra woningen te bouwen, voor jongeren, gezinnen en ouderen. Maar naar onze overtuiging kan dat prima zonder daarvoor de hoogte in te schieten. Daarom is onze oproep: Stem tégen!

Hoogbouw & Betaald parkeren? Daar stemmen wij tégen!

Zo, CDA Katwijk, tegenstemmen, dat zijn we niet van jullie gewend?
Dat klopt! We zijn liever een partij die ergens vóór is. Vóór plannen en initiatieven uit de samenleving. Daar geloven we in, dat mensen en organisaties met elkaar de samenlevingen van Katwijk, Rijnsburg en Valkenburg vormgeven.

Maar wat is er dan aan de hand dat jullie nu tégen gaan stemmen? En waar ben je dan zo tegen?
Op 6 juni stemmen we voor het Europees parlement, maar in Katwijk, Rijnsburg en Valkenburg kan ook gestemd worden in een referendum. Dat referendum heeft de naam meegekregen: ‘Meer betaalbare woningen door uitbreiding parkeerregulering’.

‘Meer betaalbare woningen’, wie kan daar nou tegen zijn?
In de basis wij ook niet. Grote groepen in onze samenlevingen hebben veel moeite met het vinden van een betaalbare woning. Maar het venijn zit ‘m in de staart: ‘door uitbreiding parkeerregulering’.

Parkeerregulering, wat is dat nou weer?
Parkeerregulering is een duur woord voor ‘betaald parkeren’. We houden graag van heldere taal. In het vervolg zullen we dus steeds de term ‘betaald parkeren’ gebruiken. Het zijn de collegepartijen Durf, ChristenUnie en SGP die in flinke delen van onze dorpen betaald parkeren willen invoeren: in het centrum van Rijnsburg, rond het Hoornesplein en in het Witte Hek, het gebied in Katwijk aan Zee tussen de Zeeweg, de Koningin Julianalaan en het Uitwaringskanaal, tot aan de Digros.

Dorpse nieuwbouw in Katwijk aan Zee

Oké, een referendum over betaalbare woningen en betaald parkeren. Dat vindt het CDA geen goed plan?
Nee!

Nou, dat is wel duidelijk! En waarom dan niet?
Als je nieuwe woningen bouwt, moet je rekening houden met parkeren. Bewoners hebben nu eenmaal vaak een auto. We willen binnen de bestaande dorpskernen van Katwijk, Rijnsburg en Valkenburg in totaal nog zo’n 2.500 woningen bouwen, om een plek te bieden aan al die woningzoekenden. Ook al zou je dat niet zo zeggen, maar onderzoek heeft aangetoond dat er binnen de kernen plek is voor die 2.500 woningen. Denk maar aan het braakliggende perceel aan de Boerslaan in de Hoornes, op de kop van de Dubbelebuurt en de plek van de Vijverhof in Rijnsburg, of het Uxem-terrein in Valkenburg. En je kunt bijna al die huizen bouwen zonder extreem de hoogte in te gaan, zoals met woontorens van 16 verdiepingen hoog. Met een slimme mix van woningen kun je hetzelfde resultaat bereiken en is er meer oog voor leefbaarheid.

Maar: de coalitiepartijen willen méér. Meer woningen op de beschikbare grond in onze dorpen. En dat betekent de hoogte in. En wil je de hoogte in, dan moet je nóg meer rekening houden met auto’s en parkeren.

Aha, daar hebben we de link met de hoogbouw. Is dat de kern van jullie bezwaar?
Precies! Want hoogbouw, dat tast het karakter van onze dorpen aan. Het college is bijvoorbeeld al van plan om een torenflat van 16 hoog te bouwen op de plek van het ID-College in Katwijk. Als het college haar zin krijgt, dan gaat dat op veel meer plekken in onze dorpen gebeuren. En laten we eerlijk zijn, wie wil er nu wonen in een stad met hoge woontorens waar je de buurman kan begroeten vanaf je badkamerraam?

Dat is wel lekker voor het tegengaan van de woningnood, toch?
Met die 2.500 woningen die we kunnen bouwen zónder hoogbouw wordt de woningnood in onze dorpen al flink verminderd. En dan gaat er in de toekomst ook nog gebouwd worden op Valkenhorst, het terrein van het voormalige vliegveld. Ook daar komen meer dan 5.000 woningen. Het CDA wil onze dorpen graag leefbaar houden en daarbij het dorpse karakter behouden. De woningnood is een probleem van nu. Over tien, vijftien jaar kan de situatie wel weer heel anders zijn. Maar wat je nu bouwt, dat gaat voorlopig niet meer weg. Dus met een oplossing voor de korte en middellange termijn vernielen we voor de lange termijn het karakter van onze dorpen. Dat willen we voorkomen. Daarom de hashtag #behoudonzedorpen!

Dit willen wij voorkomen!

Oké, goed punt. Maar er komt toch niet overal betaald parkeren? In Katwijk Zee moet je ook betalen voor een parkeerplek!
Het college wil het betaald parkeren nu invoeren in het centrum van Rijnsburg, rond het Hoornesplein en in het Witte Hek. Maar dat zal gevolgen hebben voor de wijken daar omheen. Dat heet het waterbedeffect: wil je niet betalen voor het parkeren van je auto, dan zet je ‘m een paar straten verderop.

Maar dan wordt het daar ook drukker en drukker?!
Precies. Dus deze plannen zijn niet alleen slecht voor de gebieden die voor betaald parkeren zijn aangewezen, maar raakt alle inwoners van onze dorpen.

Tjonge. Dat had ik niet uit de titel van het referendum gehaald!
Daarom vinden we die titel ook misleidend. Dat vinden we niet zo fraai, als je eerlijk met je inwoners wilt omgaan.

Voorkom betaald parkeren rond In de Hoftuin.

Er moeten wel keuzes gemaakt worden in het leven. Betalen voor het parkeren van je auto, dat is toch niet zo gek?
Nou, dat kan soms lelijk uitpakken. Denk aan onze winkeliers. Consumenten mijden winkelcentra waar je moet betalen om te parkeren. De winkelcentrums in Rijnsburg zijn al niet de hotspots van de streek. We gaan die ondernemers echt niet helpen als je ook nog je portemonnee moet trekken om je auto even op het Hoftuinplein te mogen stallen. Dan kiest het winkelend publiek wel voor een andere plek om de boodschappen te doen.

En mensen met een kleine beurs, hoe zit het daar mee?
Met ‘parkeerregulering’ kun je ook andere spelregels afdwingen. Geen parkeerplek bij een sociale huurwoning, bijvoorbeeld. Dat soort maatregelen worden nooit bedacht voor mensen met een woning van vijf of zes ton. Altijd gaat dat ten koste van inwoners die het niet zo breed hebben. Dat vinden wij niet zo solidair.

Nou CDA, jullie zijn hier echt tegen hè? Waar is dan jullie plan?
Een gemeente die zorgvuldig met het dorpse karakter van haar dorpen, met haar inwoners en met haar winkeliers omgaat, die kiest voor slim bouwen in plaats van roekeloos. Dat betekent dat je per bouwlocatie maatwerk levert en samen met de buurt concrete, breed gedragen plannen maakt over parkeren. Overleggen met elkaar en samen plannen maken. Precies zoals je dat thuis ook zou doen: wat is goed voor jou, wat is goed voor haar en hem? Als we het nou eens met elkaar zus en zo oplossen. Daar kom je veel verder mee dan deze domme plannen.

Alweer heldere taal, CDA! Tot slot: hebben jullie misschien nog een stemadvies voor 6 juni?

Dat hebben we zeker! Op de vraag ‘Meer betaalbare woningen door uitbreiding parkeerregulering’ zeggen wij: stem tégen!

Ook op 6 juni: Europese Verkiezingen

Een fatsoenlijk Europa

Op 6 juni kiezen we ook een nieuw Europees Parlement. Het CDA kiest voor een Europa dat van waarde is voor alle Nederlanders en Europeanen. Onze bestaanszekerheid en manier van leven kunnen we alleen beschermen in een sterk Europa dat op eigen benen staat. Er is werk aan de winkel. De EU moet zich bewijzen als waardengemeenschap en verantwoordelijkheid nemen voor onze gezamenlijke toekomst. Voor een fatsoenlijk Europa.

Onze volksvertegenwoordigers

Doe mee!