Zo beschermt het CDA onze infrastructuur

• Met betere cyberdefensie kunnen we onze vitale infrastructuur en democratische processen weerbaar maken. Europa meer gezamenlijk onderzoek doen naar hoe cyberdefensie kan worden bevorderd. Dit kan via cyberprojecten van het Europees Defensie Agentschap. Lidstaten hoeven niet ieder zelf het wiel uit te vinden, maar kunnen elkaar juist aanvullen op kennis, kunde en capaciteiten.
  • Europa heeft een groot belang en daarmee een stevige taak in de bescherming van strategische industrieën en infrastructuren, zoals communicatienetwerken, de Rotterdamse haven of Schiphol. Er moeten strengere eisen worden gesteld aan buitenlandse overname van cruciale voorzieningen, waarbij in het uiterste geval een overname kan worden geblokkeerd.
  • Een effectief Europees spoorwegnet kan een volwaardig, duurzaam alternatief zijn voor het veel vervuilender vliegverkeer. Voorwaarde is wel dat spoorwegen goed op elkaar aansluiten, zodat vervoer snel en gestroomlijnd plaats kan vinden.
  • We willen een nieuw Europees spoorbeveiligingssysteem.
  • Een Europees e-ticketing systeem is nodig, zodat je makkelijk je kaartje kan kopen voor treinreizen in heel Europa.

Een nieuw Europees spoorbeveiligingssysteem