22 december 2016

Symposium 'Volksvertegenwoordiger in nieuwe verbanden'

Op 12 december 2016 organiseerden bestuurdersverenigingen van verschillende politieke partijen in samenwerking met het ministerie van BZK een symposium met als thema 'Volksvertegenwoordiger in nieuwe verbanden'. Het doel van de bijeenkomst was om te komen tot een aantal gezamenlijke speerpunten die meegegeven kunnen worden aan een volgende ministerie van BZK of aan een volgend kabinet.

Lokale democratie onder druk

Er is benadrukt dat de (representatieve) lokale democratie scheuren vertoont. We moeten ons afvragen op wat voor manier we de samenleving en het bestuur moeten organiseren om te komen tot een vitale, weerbare democratie. Ook diverse CDA'ers waren aanwezig bij het symposium om over dit thema te discussiëren. Gert-Jan Buitendijk, directeur-generaal op het ministerie van BZK, ging nader in op de toenemende regionalisering die diverse problemen voor raadsleden en bestuurders met zich meebrengt. Hoe zit het bijvoorbeeld met de democratische legitimiteit van een regionaal bestuur? Deze vraag vereist blijvende aandacht van alle betrokkenen.

Speerpunten

Uiteindelijk zijn aan de hand van diverse deelsessies, waarin deelnemers met elkaar in gesprek gingen over de lokale democratie, de positie van raadsleden en regionalisering, diverse speerpunten geformuleerd. De belangrijkste:

• Versterk de positie en het imago van een raadslid;
  • Laat ruimte aan gemeenten voor experimenten met lokale democratie en regionale samenwerkingen;
  • Steun vanuit het Rijk gemeenten (en raadsleden) bij de zoektocht naar wat er speelt in de samenleving. Gemeenten moeten sneller en adequater kunnen inspelen op wat er leeft in de wijk, het dorp of de stad. Sociale media spelen hierbij een grote rol.
  • Overdenk de 'politieke geladenheid' van regionale samenwerking en diverse thema's op lokaal niveau. In hoeverre is er sprake van politiek als de kwaliteit van de uitvoering op regionaal niveau centraal staat? En kunnen politici zaken die het algemeen belang aangaan uit handen geven (m.b.t. participatieve en maatschappelijke democratie)?

Dit is een korte samenvatting van het symposium 'Volksvertegenwoordiger in nieuwe verbanden'. Het uitgebreide verslag kunt u aanvragen via [email protected]