14 maart 2017

BSV Drenthe: Een herwaardering van de christelijke waarde voor de politiek

BSV Drenthe organiseerde een themabijeenkomst: een herwaardering van de christelijke waarde voor de politiek. Sprekers waren: Pieter Jan Dijkman, hoofdredacteur Christen Democratische Verkenningen en Roger de Groot, oud wethouder en nu burgemeester De Wolden.
Pieter Jan Dijkman: In 2001 kwamen er scherpe reacties op de inzet op Normen en Waarden door Jan Peter Balkenende. Maar het was geen nieuw fenomeen. Alle CDA leiders, zoals Van Agt, Heerema, Hirsch Ballin en Donner, hebben daar aandacht voor gehad. De CDA politiek is namelijk waarden gedreven.
De instrumentalisering van de politiek
De politiek wordt steeds meer geïnstrumentaliseerd, politiek als een zaak van middelen en maatregelen. Christelijke of ChristenDemocratische politiek heeft toekomst als we niet meegaan in deze instrumentalisering. Christelijke politiek moet een sociale praktijk worden, een heilzame manier van goed en vreedzaam samenleven. Het gaat dan niet om de normatieve vragen als wat is christelijke politiek of meer of minder C voor het CDA. Maar het gaat er om op een natuurlijke manier waarden uit de christelijke traditie te verbinden met de stijl van politiek bedrijven en met urgente politieke thema's. Het christelijke belemmert de politiek niet, maar maakt haar juist mogelijk en waardevol. De publieke waarde van het christendom heeft een universele strekking. Klik hier voor de lezing