06 april 2017

BSV presenteert paper Lokale democratie en dualisme

Er zijn in 2016 verschillende rapporten verschenen over de staat van de lokale democratie. Dit onderwerp houdt veel bestuurders bezig. Daarom heeft de CDA Bestuurdersvereniging (BSV) een paper opgesteld over dit thema. We zetten allereerst de belangrijkste conclusies en aanbevelingen van de verschillende rapporten op een rij. Vervolgens gaan we in op de resultaten van de enquête die de BSV heeft uitgezet onder haar leden en betrekking heeft op de lokale democratie en het dualisme. Door middel van de enquête heeft de BSV de meningen van lokale en provinciale CDA'ers kunnen peilen. Deze meningen vormen een welkome aanvulling op de visies die zijn geformuleerd door nationale instituten en verenigingen.

In eerste instantie was het thema van de paper 'het dualisme'. Het dualistische stelsel bestaat in 2017 namelijk vijftien jaar binnen het lokaal bestuur. Het vormt een mooie gelegenheid om terug te kijken op de dualisering. Heeft het dualisme de beoogde doelen bereikt? Wat kan beter? Het dualisme wordt echter veelal gekoppeld aan de staat van de lokale democratie in het algemeen. Omdat de aandacht voor de staat van de lokale democratie in de loop der jaren enorm geïntensiveerd is (of duidelijker naar voren komt), heeft de BSV besloten om beide thema's, die sterk met elkaar verbonden zijn, te behandelen in deze paper.

Aan de hand van diverse rapporten, de resultaten van de enquête en het CDA-gedachtegoed worden in de paper speerpunten over de lokale democratie geformuleerd. Het is belangrijk om hierbij te vermelden dat de (lokale) democratie nooit af is. We moeten constant bezig zijn met het creëren van een vitale en weerbare democratie. De speerpunten zullen dus geen eenduidige antwoorden zijn die direct kunnen worden overgenomen in de standpuntbepaling over de complexe, veranderende lokale democratie. Ze vormen eerder denkrichtingen, en zijn wellicht een aanzet tot overwegingen om, als CDA'ers, een duidelijke positie in te nemen in de discussies die het lokaal bestuur, en uiteindelijk de inwoners van Nederland, aangaan.

Download de paper en lees meer in het webdossier Lokale democratie en dualisme