03 mei 2017

Raad en Hulptroepen: Hefbomen ter versterking van de controlerende taak van de gemeenteraad.

In de afgelopen jaren is het raadswerk in beweging. De worsteling van raadsleden met de decentralisaties is kenmerkend voor de staat van het raadswerk. Het kost tijd, vraagt energie, vereist kennis en het gaat om steeds lastigere kwesties. En dat alles moet gebeuren vanuit onveranderde capaciteit. De controlerende taak staat onder druk. Niet constitutioneel of politiek, maar praktisch: meer en moeilijker werk, uit te voeren met gelijke tijd en capaciteit. Ook de maatschappelijke verwachtingen over het raadswerk zijn de afgelopen jaren toegenomen.

De delegatie van rijkstaken, privatisering en de roep om meer participatie leiden er toe dat er hogere verwachtingen ten aanzien van het lokaal bestuur zijn. De buitenwereld verwacht meer van raadsleden.

Dit blijkt uit het rapport "Raad en hulptroepen. Hefbomen ter versterking van de controlerende taak van de gemeenteraad", opgesteld door Jorgen Schram, Mark van Twist en Martijn van der Steen van de Nederlandse School voor het Openbaar Bestuur (NSOB). Zij hebben het rapport geschreven in opdracht van Raadslid.Nu, de Nederlandse Vereniging voor Raadsleden met als doel om zichtbaar te maken wie de raad kan ondersteunen als hulptroepen bij het uitvoeren van de controlerende raak van de raad.

Nieuwe initiatieven op het terrein van controle en verantwoording
Terwijl raadsleden woekeren met hun tijd en inzet zijn er elders interessante ontwikkelingen te zien. Allerlei partijen bemoeien zich actief met het publieke domein. Betrokken burgers, maatschappelijke organisaties en bedrijven roeren zich. Niet door middel van protest, maar door zelf in beweging te komen. In de netwerksamenleving komen ook op het terrein van controle en verantwoording veel initiatieven los. Dat biedt kansen voor raadsleden. Kan maatschappelijke energie aan het traditionele raadswerk - ook het controlerende - verbonden worden? Op die vraag gaan we in onze verkenning nader in. Hoe kunnen 'anderen' raadsleden als een soort van hulptroepen ondersteunen bij de uitoefening van de controlerende functie, zodat ze een hefboom vormen voor de inzet die raadsleden voor controle en verantwoording plegen.

Download hier het rapport