29 mei 2017

Inzet CDA voor behoud Kindertelefoon heeft effect

Blogs van René Peters, CDA Tweede Kamerlid, over de Kindertelefoon. Ga hier naar zijn website.

Kindertelefoon 4
3 juni 2017

De kindertelefoon is gered. Althans voor het jaar 2018. Iemand had namelijk besloten dat de Vereniging Nederlandse Gemeenten niet langer namens alle gemeenten een contract met de kindertelefoon mocht afsluiten. Maar dat alle gemeenten dat individueel moesten doen. Dat gaf zoveel werk dat gemeenten dat niet op tijd voor elkaar kregen. Mede op aandringen van het CDA heeft staatssecretaris Van Rijn dat opgelost. Voor het jaar 2018...

Ik heb de antwoorden op mijn schriftelijke vragen goed gelezen. U vindt ze hier. Ondanks de inspanningen van veel gemeenten gaat het blijkbaar niet lukken alle contracten op tijd te sluiten en terug te sturen. Daarom grijpt de staatssecretaris in. En hij neemt de financiering van de kindertelefoon voor het jaar 2018 op zich. En betaalt dat door een uitname uit het gemeentefonds. Probleem opgelost zou je zeggen.

Maar geen woord over het feit dat het überhaupt een onzinnig plan was om gemeenten individueel een contract af te laten sluiten met een partner die iedereen wil contracteren. Dat geeft onrust en veel bureaucratie. Dat de staatssecretaris het voortbestaan van de kindertelefoon voor 2018 garandeert is mooi. Maar geen woord over al die uren die ambtenaren bezig zijn geweest met nutteloze zaken. En wat doen we na 2018?

Voor mij is het helder en duidelijk. Wat lokaal geregeld kan worden moet ook lokaal geregeld worden. Maar dit heet zinloze werkverschaffing. De staatssecretaris zegt niet toe dat de financiering van de kindertelefoon voortaan via het rijk zal verlopen. Het lijkt er op dat hij het urgente probleem (voortbestaan van de kindertelefoon) heeft opgelost. Maar het probleem van zinloze werkverschaffing met ingang van 2019 gewoon laat bestaan. Nieuwe vragen dus maar weer. En als het moet een motie.

Kindertelefoon 3
2 juni 2017

De wereld zit soms vreemd in elkaar. Zo had iemand bedacht dat het nodig was om 388 gemeenten, onafhankelijk van elkaar, een contract af te laten sluiten met de kindertelefoon. Waarom, vraag je je dan toch af? Dat regel je toch gewoon in een keer voor alle gemeenten. Dat scheelt een hele hoop bureaucratie en onnodig geregel.

Tot twee keer toe heb ik er kamervragen over gesteld. En tientallen CDA-afdelingen hebben vergelijkbare vragen gesteld aan hun college van Burgemeester en Wethouders. Vandaag kwam het antwoord van staatssecretaris Van Rijn. De financiering van de kindertelefoon wordt weer gewoon centraal georganiseerd. En dat is heel verstandig.Het was ook te gek. Want letterlijk niemand wilde 388 losse contracten. De kindertelefoon niet en de gemeenten niet. En het rijk volgens mij ook niet. Maar ja, de regeltjes he... Het is bemoedigend te merken dat het dus wel gewoon kan. Dat gezond verstand ook kan winnen. En dat een gezamenlijke actie van de landelijke en lokale politiek zeker invloed kan hebben.

Kindertelefoon 2
29 mei 2017

Op twaalf april schreef ik een blog over de kindertelefoon. Ik had Kamervragen gesteld omdat ik me ongerust maakte over de toekomst van de kindertelefoon. Iemand had namelijk bedacht dat iedere gemeente apart een contract moest afsluiten. En dat dat niet meer landelijk geregeld mocht worden. Inmiddels heeft de staatssecretaris een brief aan de Vereniging van Nederlandse Gemeenten geschreven. Het voortbestaan van de kindertelefoon komt niet in gevaar zegt hij. Want alle gemeenten sluiten een contract af. Bovendien (en dat is opvallend) overweegt de staatssecretaris in de toekomst een andere manier van financieren, waardoor niet iedere gemeente meer afzonderlijk een contract moet afsluiten. Dat is mooi natuurlijk. Het voortbestaan van de kindertelefoon komt niet in gevaar.

Maar ben niet helemaal gerustgesteld. Een staatssecretaris die 'in de toekomst iets overweegt', wat is dat voor toezegging? Daarom heb ik vervolgvragen gesteld. Ik wil geen overwegingen in de toekomst. Ik wil dat iets dat landelijk geregeld moet worden ook landelijk geregeld gaat worden. Gewoon een andere manier van financieren dus. Dat scheelt veel onrust en nog veel meer bureaucratie.