12 juni 2017

Hoe te komen tot een aantrekkelijk verkiezingsprogramma 2018-2022?

Op zaterdag 13 mei organiseerde het CDA de Dag van de Afdeling. In de workshop hebben gemeentelijk verkiezingsprogramma 2018-2022 hebben deskundigen en betrokken CDA'ers ideeën en ervaring uitgewisseld. Op interactieve wijze is besproken hoe het CDA, als partij van de samenleving, het beste lokale actoren bij het lokale programma kan betrekken. Hier zijn goede suggesties uit naar voren gekomen! Een verhalende samenvatting.

Walk & Talk
Wandelen en praten. Aandacht, interactie en verbinding. Het past helemaal in het gedachtegoed van het CDA, maar we kunnen het meer inzetten. Er lag veel nadruk op een persoonlijke benadering, lokale actoren laten meedenken, en écht luisteren. We willen niet dat het snelle, steeds vaker digitale communiceren ten koste gaat van het mensgerichte. En daarom moeten we elkaar ontmoeten. Zodat we weten waar men lokaal tegenaan loopt, waar eventuele pijnpunten liggen, wat men belangrijk vindt. Ofwel, 'bottom-up' de participatiesamenleving handen en voeten geven. Hoe?

 - Walk & Talk | Een wandeling door het onderwerp van gesprek, namelijk de lokale omgeving.
 - CDA100/CDA50 | Een hopelijk even succesvolle variant op de CDA1000.
 - Thema-ontbijt/lunch/diner/borrel | Op interactieve wijze lokaal relevante thema's bespreken, zoals bijvoorbeeld duurzaamheid, ruimtelijke ordening en armoede.
 - Specifieke doelgroepen | Jongeren mobiliseren (CDJA), ondernemers, belangengroepen, kerken en sportverenigingen benaderen, bij ouderen op bezoek. Eventueel peilen/enquêteren.

Walk the talk
Naast vele goede suggesties voor wat er beter kan, en op welke manier, werd ook het belang van continuïteit benadrukt. Het 'voortbouwen op'. Wat gaat er al (heel) goed? Wat hebben we gedaan met eerdere (lokale) input? Laten we dat vooral ook teruggeven. CDA staat voor waarden en traditie, voor verbinding in samenleving/familie/gezin, voor duurzame relaties, stabiliteit, betrouwbaarheid. De continue wisselwerking tussen CDA en samenleving is daarbij essentieel, en het benadrukken van deze wisselwerking zorgt voor vertrouwen. CDA luistert niet alleen, maar handelt er ook naar. Juist lokaal.

...en smalltalk
Daar zijn we wat minder van - wij zijn van de inhoud. En toch zei iemand "het mag best een beetje populistisch..." We hoeven het niet per se populistisch te noemen natuurlijk, maar we willen in ieder geval aanspreken. Het inhoudelijke aantrekkelijk maken door:
 - Social media | Veelgenoemd, uitgelegd als prikkelen via Facebook/Twitter/Instagram/Vlog. Vooral het gebruik van beeldmateriaal kwam vaak naar voren.
 - Branding | Ouderwets flyeren, een CDA-plant voor pas geopende winkels en, last but not least, de CDA-bakfiets met appels!

Download hier de Handreiking Gemeentelijk Verkiezingsprogramma 2018

Vind hier concrete (externe) suggesties voor uw verkiezingsprogramma

Landelijk/​Provinciaal

De twaalf provinciale afdelingen vormen de schakel tussen de gemeentelijke afdelingen en het landelijke bestuur.