13 juni 2017

CDA Sportnetwerk @ KNVB-campus: Hoe krijg jij sport en bewegen op de politieke agenda?

Graag nodigen de KNVB en het CDA Sportwerk u van harte uit voor het werkbezoek 'De lokale kracht van voetbal' op de geheel vernieuwde KNVB Campus in Zeist. Op vrijdag 7 juli 2017 (13:15 uur - 17:00 uur) willen we een middag met u in gesprek over de maatschappelijke rol die voetbal vervult in onze samenleving.

Lokale kracht van voetbal
Voetbal vormt het grootste sociale netwerk van ons land. Het draagt bij aan de vorming en ontwikkeling van mensen, aan hun gezondheid en onderlinge verbondenheid. Voetbal heeft het unieke vermogen om mensen van verschillende achtergronden samen te brengen. Het is volkssport nummer één. Duizenden fans zitten op de tribunes in de Nederlandse stadions. Daarnaast telt Nederland vele amateurverenigingen, waar talloze vrijwilligers actief zijn. Hoe kunt u zelf de kracht van voetbal inzetten? Hoe kunt u sport op de agenda zetten tijdens de Gemeenteraadsverkiezingen? Tijdens het werkbezoek willen we hierover nader in gesprek gaan. Met als doel om samen nog beter te snappen wat de lokale kracht van voetbal is en hoe een gemeente hier optimaal gebruik van kan maken. Hoofdspreker is Jan Dirk van der Zee, directeur amateurvoetbal van de KNVB.

De rol van de voetbalvereniging in de buurt
Verenigingen vervullen een centrale rol in onze samenleving. De omvang, aard en organisatiegraad van voetbal zijn een ontzettend interessante factor in verschillende maatschappelijke ontwikkelingen. Een voetbalvereniging is een plek waar mensen zich ontplooien en ontwikkelen. Mensen komen er samen, maken plezier, vergroten hun netwerk en zetten samen activiteiten op. Onderzoek toont aan dat mensen in verenigingsverband vaker en langer sporten. Een actieve deelname aan voetbal draagt bovendien bij aan zowel de fysieke als mentale gezondheid van mensen. Vitale en sterke clubs, die midden in de maatschappij staan, vormen de basis van het voetbal in Nederland.

De KNVB streeft naar een sterk voetballandschap. Samen met (keten) partners op lokaal niveau wil de KNVB verenigingen ondersteunen, zodat ze een centrale rol kunnen vervullen in de buurt en de kracht hebben om maatschappelijke uitdagingen op te pakken. Tijdens het werkbezoek willen we verder ingaan op de versterking van deze lokale samenwerking. De onderstaande onderwerpen zullen verder aan bod komen:

1. Een veilig sportklimaat (VSK)
Met plezier en vertrouwen sporten is een groot goed en een veilig sportklimaat daarvoor een vereiste. We zijn met het landelijke actieplan VSK op de goede weg, maar de wedstrijd is nog niet gespeeld. Nu het actieplan bijna 5 jaar loopt, vormt dit een mooi meetmoment om ook samen te kijken naar de uitdagingen van de toekomst en hoe we de maatschappelijke rol die verenigingen (kunnen) spelen optimaal benutten. We vinden het belangrijk om u te informeren over de rol die voetbalverenigingen spelen bij het creëren van een veilig en plezierig sportklimaat

2. Best practice: Special Olympics
De sportwethouder uit Doetinchem, Peter Drenth, zal uitleggen waarom lokaal sportbeleid een 'must' is voor de lokale samenleving.Tevens zal hij vertellen over hoe je regionaal sportbeleid kan ontwikkelen voor inwoners met een verstandelijke beperking. In de zomer van 2018 organiseren 8 gemeenten in de Achterhoek de Nationale Spelen van Special Olympics. Een driedaags evenement voor ongeveer 3000 sporters met een verstandelijke beperking. Hoe werk je als gemeenten hierin samen en vooral hoe ga je daarna door met sportactiviteiten voor deze doelgroep.

3. Walking football
Een leven lang voetbal, dat is de lijfspreuk van de KNVB. Voetbal hoeft niet snel te gaan om mooi te zijn. Dat bewijst de voetbalvorm Walking Football voor 60-plussers, waarbij in wandeltempo als vanouds lekker tegen een balletje wordt getrapt. Je bent zo jong als je jezelf voelt en je bent nooit te oud om te leren. Dat zijn de basisprincipes van Walking Football, ontwikkeld in samenwerking met het Ouderenfonds.

4. De rol van de KNVB verenigingsadviseur
De verenigingsadviseur ondersteunt verenigingen op tal van terreinen. Voor vragen over thema's als accommodatie, sportiviteit & respect, vrijwilligersbeleid of ledenwerving en -behoud staat de verenigingsadviseur voor je klaar. De verengingsadviseur staat in contact met de omgeving en probeert hierin nieuwe verbindingen te leggen met (keten)partners en overheid.

Programma:
13:15 uur: Inloop
13:45 uur: Opening
14:00 uur: Start inhoudelijke gedeelte
15:00 uur: Rondleiding KNVB Campus
16:00 uur: Plenaire afronding
16:30 uur: Start netwerkborrel

Voor wie:
Leden van gemeenteraden, provinciale staten, tweede kamer, colleges GS en B&W. Allen die sport en bewegen een warm hart toe dragen Stuur dit bericht door aan mensen voor wie dit werkbezoek ook interessant kan zijn.

Graag vernemen wij of u interesse heeft om deel te nemen aan deze interessante middag waar de maatschappelijke kracht en verbinding van sport centraal staan. U kunt zich uiterlijk vóór 5 juli a.s. aanmelden via [email protected].