10 augustus 2017

Leeskring op 11 september over “Niet de kiezer is gek” met Tom van der Meer

"Wie niet beter weet zou denken dat Nederland te kampen heeft met een diepgaande democratische crisis". Zo begint Tom van der Meer zijn publicatie "Niet de kiezer is gek". Nepparlement, partijkartel, de boze witte man, de kloof tussen burger en elite. Termen, die we met de regelmaat van de klok tegen komen in de media". Echter: "Het probleem ligt niet bij de kiezer maar bij de politici", aldus Tom van der Meer.

Pleidooi voor herwaardering kiezer
Tijdens de leeskring van maandag 11 september 2017 staat de "Niet de kiezer is gek" centraal. Tom van der Meer houdt in dit boek een pleidooi voor een herwaardering van de kiezer. Hij houdt de gevestigde politieke partijen, dus ook het CDA, een duidelijke spiegel voor. "Niet de kiezer is gek" is wel omschreven als een onmisbare en nuchtere aanvulling in het debat over onze democratie, " en werpt een belangrijke steen in de poel van de verandering". Tom van der Meer gaat met ons in gesprek tijdens deze avond.

Prof. dr. Tom van der Meer is hoogleraar Politicologie aan de Universiteit van Amsterdam. Van der Meer doet onder andere onderzoek naar politiek vertrouwen, kiesgedrag en het Nederlandse partijstelsel. Leeskringen worden georganiseerd door de CDA BSV afdeling Zuid-Holland, in samenwerking met de Scholingscommissie.

Bezinning op toekomst politieke partijen
Deze leeskring is onderdeel van een bredere bezinning rond de toekomst van politieke partijen. Op vrijdag 29 september organiseert de CDA BSV afdeling Zuid-Holland een conferentie rond het thema "Het CDA van de toekomst: hoe kan het CDA zich ontwikkelen tot moderne volksbeweging?"Ook Christen Democratische Verkenningen, het kwartaalblad van het Wetenschappelijk Instituut voor het CDA, heeft dit jaar twee themanummers gepubliceerd, over "De toekomst van politieke partijen" en "Het CDA als christendemocratische beweging: tussen staat en straat".

In het kort:

Wat: Leeskring "Niet de kiezer is gek", met Tom van der Meer
Wanneer: Maandag 11 september 2017
Waar: Koffiekamer Provinciehuis Zuid-Holland te Den Haag
Hoe laat: 19.30 uur - 21.30 uur
Aanmelden: Stuur s.v.p. uiterlijk 6 september a.s. een mail naar [email protected]

Kijk terug: college Tom van der Meer in De Balie

In januari 2017 presenteerde Van der Meer in De Balie in Amsterdam zijn pamflet dat een verfrissende reactie is op stukken van David van Reybrouck, Maarten van Rossem of Alexander Pechtold. In een speciaal voor deze avond opgezet college bespreekt Van der Meer de belangrijkste conclusies uit zijn boek en onderzoek en gaat hij met journalist Sheila Sitalsing in gesprek.

Bekijk hier een verslag.