06 oktober 2016

Anton Ederveen: "Zoek aansluiting bij veranderende samenleving"

Op donderdag 6 oktober is het najaarscongres van het Nederlands Genootschap van Burgemeesters (NGB) gehouden in 's-Hertogenbosch. De CDA Bestuurdersvereniging was hierbij aanwezig.

De gastheer burgemeester Ton Rombouts (CDA) leidde het middagprogramma in. In een inspirerend betoog gaf hij aan dat bestuurders zich meer moeten richten op investeringen in cultuur, sport en onderwijs. Dit zorgt voor economische groei en het heeft ook een positieve invloed op veiligheid. Ton Rombouts: 'Cultuur brengt je aan het twijfelen; en twijfel is het begin van verandering. Hierdoor kan de té starre blik van mensen op de samenleving bijgesteld worden.'

Meervoudige democratie
Na de inleiding vertelde Wim van de Donk, commissaris van de Koning in Noord-Brabant, over het uitgebrachte rapport Op weg naar meervoudige democratie. In het verhaal kwam duidelijk naar voren dat het (lokale) bestuur een meervoudig spel is geworden. 'Onze tijd vraagt meer dan ooit om nieuwe verbindingen tussen politieke en steeds meer verschillende vormen van maatschappelijke democratie. Het is hierbij van enorm belang om te investeren in sociale samenhang en mechanismen van binding en verbinding in de samenleving.' Een duidelijke oproep aan de burgemeesters én aan alle politici. In een paneldiscussie is gereageerd op het rapport.

Vice-voorzitter van de CDA Bestuurdersvereniging Anton Ederveen betoogde hierin dat een ander perspectief nodig is in het lokaal bestuur. Er wordt namelijk veelal gedacht vanuit instituties. Het bestuur moet juist aansluiting zoeken bij de veranderende samenleving en de initiatieven die daar ontstaan. Het is dus zaak om bestuurlijke instituties te verbinden met de samenleving. Daarnaast benadrukte Ederveen het belang van de burgemeester als onafhankelijke verbinder.

Waardering voor burgemeesters in Den Haag
Na de paneldiscussie sprak minister Plasterk de burgemeesters toe. In zijn verhaal kwam naar voren dat er vanuit Den Haag met waardering naar de burgemeesters wordt gekeken. De burgemeesters stonden klaar toen puntje bij paaltje kwam in complexe situaties. Hierbij moet gedacht worden aan het in goede banen leiden van de stroom vluchtelingen en asielzoekers, maar ook aan de decentralisaties.