05 oktober 2016

BSV-Netwerkdag 1 oktober: Over de economische meerwaarde van regionale samenwerking

De gevolgen van problemen op wereldschaal hebben al snel invloed op onze omgeving: als het ergens in de wereld regent, druppelt het in onze achtertuin. Deze dubbele trend van internationalisering en regionalisering, van globalisering en lokalisering, heeft belangrijke consequenties voor de inrichting van politiek, bestuur en samenleving. Welke bestuurlijke en culturele gevolgen heeft glokalisering? Hoe kan het bestuur beter worden ingericht? Hoe kan voldaan worden aan de wens om de regionale samenwerking te verbeteren? Deze vragen stonden centraal in het inhoudelijke deel van de BSV-Netwerkdag op 1 oktober. Inleider Richard van Zwol (SG bij het ministerie van BZK) lichtte het rapport Maak verschil van de Studiegroep Openbaar bestuur toe. Hij benadrukte de meerwaarde van regionale samenwerking voor economische groei en lichtte toe wat dat betekent voor decentrale bestuurders.

Tweede Kamerlid Agnes Mulder, Europarlementariër Lambert van Nistelrooij, bestuurskundige Martijn van der Steen en ondernemer Dorien Fröling reageerden op het betoog van Van Zwol in een paneldiscussie. De aanpak in het rapport roept een aantal dilemma's op die Van Zwol expliciet wilde benoemen: het dilemma van de meerschaligheid (wat is precies de regio?), het dilemma van het toezicht (hoe regel je het bijvoorbeeld wanneer de provincie namens de gemeenten een aantal regionale taken oppakt?) en het dilemma van de financiële verhoudingen (elke verandering levert immers herverdelings-vraagstukken op). Hierover werd in drie groepsgesprekken verder gediscussieerd.

In het oktobernummer van Bestuursforum leest u een uitgebreid verslag van deze bijeenkomst.