13 december 2016

CDA Groningen maakt zich zorgen over tekort aan inval-leerkrachten

Het CDA maakt zich zorgen over het tekort aan invalkrachten in het onderwijs. Uit landelijk onderzoek van de Primair Onderwijs Raad blijkt dat duizenden leerlingen het afgelopen jaar naar huis gestuurd vanwege een tekort aan invalkrachten in het basisonderwijs. De belangrijkste oorzaak van dit probleem is de nieuwe Wet werk en zekerheid. Hierdoor kunnen scholen invalkrachten maar zes losse contracten geven, daarna zijn ze verplicht een vast contract aan te bieden. Raadslid Herman Pieter Ubbens: 'ook in Groningen zijn er bij het CDA signalen bekend van tientallen klassen die naar huis zijn gestuurd. We houden ons hart vast nu er een periode aankomt waarin veel leerkrachten te maken krijgen met ziekte'. Zowel kinderen als ouders worden gedupeerd. Kinderen missen namelijk essentiële onderwijstijd en ouders worden met het probleem van de opvang thuis opgezadeld. 'Invalkrachten zijn er gewoon, kinderen, ouders en de scholen zijn nu de dupe van de nieuwe wetgeving'.

Volgens het CDA zou een overkoepelende, stadsbrede invalpoule uitkomst kunnen bieden. 'Wij hopen dat het college bereid is hierover in gesprek te gaan met de Groningse schoolbesturen', aldus Herman Pieter Ubbens. Om meer duidelijkheid van het college te krijgen, heeft het CDA schriftelijke vragen ingediend.

De vragen zijn hier in de databank te vinden.