23 november 2015

Geslaagde CDA Waternetwerkdag 2015 over het creëren van draagvlak

De CDA Waternetwerkdag van de Bestuurdersvereniging vond dit jaar plaats in Heerhugowaard, bij Hoogheemraadschap Hollands Noorder Kwartier (HHNK). Hoogheemraad Jan Kramer was gastheer. Hein Pieper, dijkgraaf van Waterschap Rijn en IJssel, Tweede Kamerlid Jaco Geurts en Jan Kramer verzorgden drie boeiende inleidingen. BSV-bestuurslid Johan Vennevertloo leidde de dag in goede banen.

Piepers presentatie was prikkelend. Hij benoemde een aantal belangrijke maatschappelijke ontwikkelingen en bracht die in verbinding met de waterschapswereld. 'We leven, in feite al een aantal decennia, in een reflexieve samenleving. Heel lang was het zo dat mensen op de vraag 'krijgen uw kinderen het beter dan uzelf?' bevestigend antwoordden.' Terecht of onterecht is dat nu niet meer zo. Mensen denken in meerderheid dat het minder wordt bij een verandering, en het is belangrijk je dat te realiseren wanneer je bijvoorbeeld een dijk aanlegt, of verhoogt, of aanpast. Jan Kramer haakte hierop aan in zijn bijdrage. Zijn hoogheemraadschap heeft de opdracht de Markermeerdijk uiterlijk in 2021 versterkt te krijgen. Men stuitte op weerstand bij omwonenden. De keuze om met de mensen uit de omgeving in gesprek te gaan bleek een goede, maar ook de manier waarop blijkt van groot belang. 'Je kunt soms de neiging krijgen in de verdediging te schieten, wanneer er in jouw ogen onterechte kritiek komt op je mooie plannen. Veel beter is het te reageren met een waarom-vraag, welke vraag zit achter de kritiek. Zo creëer je draagvlak.'

Ons christendemocratisch gedachtegoed toepassen op het waterschap en de onderwerpen en problemen waar we voor staan, dat blijft een uitdaging. Pieper reikte een aantal heel concrete handvatten aan. 'Het lijkt zo simpel en voor de hand liggend: subsidiariteit. Pas het gewoon toe in je organisatie en laat de verantwoordelijkheden in principe gewoon daar waar ze horen, zo laag mogelijk in de organisatie.' Jaco Geurts ging in gesprek met de waterschapsbestuurders en legde een aantal dilemma's voor, waarbij hij samen met de aanwezigen op zoek ging naar christendemocratische antwoorden. Geurts nodigde de aanwezigen tevens uit zich aan te melden voor zijn jaarlijkse 'voeten-op-tafel-sessie' waarin hij met CDA-waterbestuurders uit alle geledingen zonder vooraf opgestelde agenda actuele waterproblemen bespreekt.

De dag werd afgesloten met een netwerklunch.