30 april 2014

Inhoudelijk deel ALV over de netwerksamenleving

Michael Sijbom, burgemeester van Losser en voormalig campagneleider van het CDA is sinds een jaar verbonden aan de gemeenteraad van de Toekomst. Deze burgemeester van de Toekomst hield tijdens de Algemene Ledenvergadering van de Bestuurdersvereniging een presentatie over de netwerksamenleving en de gevolgen daarvan voor gemeentebestuurders.

Burgers zijn volgens Sijbom al lang bezig met het vormgeven van een participatiesamenleving. ‘De participatiesamenleving is al een feit. Juist de overheid moet veranderen. De overheid kan al lang niet meer regisseren – je bent als overheid ‘enkel’ een onderdeel van een netwerksamenleving. Je moet je dus anders opstellen. Je bent niet meer alleen eindverantwoordelijk voor oplossingen. In plaats van te regisseren gaat het steeds meer om faciliteren.’

‘Wij moeten ons als gemeentebestuurders veel meer de vraag stellen: hoe kunnen we mensen in hun kracht zetten?’ En: hoe kunnen we de samenleving in positie brengen? Daaraan gekoppeld: wat is, daarna, onze rol als overheid? Ooit waren we als cda sterk als bestuurderspartij. Daar was toen ook behoefte aan. Als Jantje het doet, dan komt het goed. We vroegen toen de samenleving om vertrouwen. Nu is er behoefte aan een partij die vertrouwen heeft in de samenleving, een partij die begrijpt dat de samenleving is veranderd van een hiërarchische naar een netwerksamenleving.

In het Meinummer van Bestuursforum leest u een uitgebreider verslag van de presentatie van Michael Sijbom. Dit nummer verschijnt op vrijdag 9 mei.