01 november 2016

Mona Keijzer en lokale CDA-fracties in actie voor mantelzorg

Het CDA vindt mantelzorg erg belangrijk. Er zijn ongeveer 4 miljoen Nederlanders van 18 jaar en ouder die jaarlijks mantelzorg verlenen (1 op de 3 volwassenen). De belangeloze inzet van mantelzorgers is van onschatbare waarde voor onze samenleving.

Initiatiefnota Mona Keijzer

Het CDA wil de positie versterken van deze mantelzorgers. Daarom heeft Tweede Kamerlid Mona Keijzer de initiatiefnota Mantelzorgers: wees er zuinig op! opgesteld. Deze nota is een vervolg op Meld het Mona, het meldpunt dat Mona Keijzer heeft geopend voor mantelzorgers. Met de initiatiefnota wil het CDA de positie van de mantelzorger wettelijk beter vastleggen dan nu het geval is. In de nota komen onder andere concrete voorstellen aan bod die relevant zijn voor gemeenten.

Concept-schriftelijke vragen
Zo wordt er gesteld dat mantelzorgers een duidelijke stem moeten krijgen tijdens het keukentafelgesprek (85% van de mantelzorgers krijgt geen uitnodiging van de gemeente voor het keukentafelgesprek!). De BSV heeft hierover concept-schriftelijke vragen opgesteld voor u. Hierbij is ook een bijbehorend concept-persbericht gemaakt. U kunt beide documenten opvragen door te mailen naar [email protected].

Ook wordt in de nota gesteld dat in de Wmo 2015 moet worden opgenomen dat mensen met een vastgestelde beperking toegang krijgen tot een maatwerkvoorziening, de dagbesteding. Op die manier staat vast dat er in een gemeente goede dagbesteding voorhanden moet zijn. De initiatiefnota van Mona Keijzer vindt u hier.

Ter inspiratie wijzen wij u daarnaast op deze schriftelijke vragen die de CDA-fractie Twenterand vorig jaar heeft gesteld met betrekking tot de Dag van de Mantelzorg.

In actie op Dag van de Mantelzorg

Verder willen wij u graag wijzen op de Dag van de Mantelzorg, die op 10 november zal plaatsvinden. Op deze dag geven we extra aandacht aan iedereen die zorgt voor een naaste die extra steun hard nodig heeft. Meer informatie over de dag kunt u vinden op: www.mezzo.nl/.

Ten slotte heeft de CDA Bestuurdersvereniging voor u een online dossier samengesteld over het thema Mantelzorg. Deze kunt u vinden via deze link.

Komt uw fractie ook in actie voor mantelzorgers?