07 november 2016

Krant levert raadsleden meer bereik op dan sociale media

Het rapport Democratie Dichterbij: Lokaal Kiezersonderzoek 2016 biedt een systematisch overzicht van de opvattingen en gedragingen van burgers in de lokale democratie. Het is geschreven door politicologen, politiek sociologen en bestuurskundigen van vier Nederlandse universiteiten en het Sociaal en Cultureel Planbureau. De CDA Bestuurdersvereniging wil een aantal relevante uitkomsten benoemen.

Interesse in lokaal bestuur
De meeste Nederlanders zijn tamelijk geïnteresseerd in het lokale bestuur. Dit doet vermoeden dat de respondenten wel degelijk geïnteresseerd zijn in sommige onderwerpen, maar dat deze interesse niet onvoorwaardelijk is en niet voor alle onderwerpen geldt. Dit gaat echter niet op voor jongeren: 63% van hen zegt ronduit niet geïnteresseerd te zijn. Dit betekent echter niet dat men zich afsluit voor het lokale bestuur: lokaal nieuws wordt wel degelijk gelezen en de meeste respondenten nemen wel deel aan discussies over lokale onderwerpen. Het lijkt er dus op dat het lokale bestuur geen centrale plaats inneemt in het leven van burgers, maar dat ze er toch open voor staan.

Invloed krant en sociale media
Kennis over de lokale politiek wordt vooral uit kranten gehaald. Met name huis-aan-huis bladen worden veel gelezen. Raadsleden hebben met berichtgeving in de krant meer bereik dan met berichtgeving via sociale media. Weinig mensen volgen lokale politici op sociale media. Volgens de onderzoekers zijn er twee verklaringen voor het geringe gebruik van sociale media. Ten eerste kan het te maken hebben met het aanbod; het volgen van lokale politici levert weinig meerwaarde op. Dit kan liggen aan de kwaliteit van hun sociale mediagebruik. Ten tweede kan het lage bereik volgens de onderzoekers te maken hebben met de lage vraag naar lokale informatie op sociale media.

Politieke participatie

Hoewel de opkomst bij gemeenteraadsverkiezingen sinds de jaren negentig is gedaald, blijft stemmen de populairste vorm van lokale politieke participatie: 54% ging in 2014 naar de stembus. Aan een of meer van elf andere participatiemogelijkheden nam in de afgelopenvijf jaar 19% deel. Een meerderheid wil een grotere invloed van burgers via directere democratie (gekozen burgemeester, lokale referenda) en vaker meepraten over beleid. Tegelijkertijd vindt een meerderheid dat de gemeenteraad uiteindelijk beslissingen moet nemen.

Het gehele rapport is hier te vinden