13 december 2016

Netwerkdag Bestuurdersvereniging: de economische meerwaarde van regionale samenwerking

De gevolgen van problemen op wereldschaal hebben al snel invloed op onze omgeving: als het ergens in de wereld regent, druppelt het in onze achtertuin. Deze dubbele trend van internationalisering en regionalisering, van globalisering en lokalisering, heeft belangrijke consequenties voor de inrichting van politiek, bestuur en samenleving. Dit vraagstuk stond centraal op de BSV-Netwerkdag in oktober. De Netwerkdag is het jaarlijkse evenement van de CDA Bestuurdersvereniging waar alle decentrale CDA-politici elkaar kunnen ontmoeten en inspireren.

Maak regionaal verschil

Richard van Zwol, topambtenaar van het ministerie van Binnenlandse Zaken, lichtte het rapport 'Maak verschil' toe. Hij benadrukte de meerwaarde van regionale samenwerking voor economische groei en lichtte toe wat dat betekent voor decentrale bestuurders. Met Tweede Kamerlid Agnes Mulder, Europarlementariër Lambert van Nistelrooij, bestuurskundige prof. Martijn van der Steen en ondernemer Dorien Fröling debatteerden de aanwezigen over de dilemma's die bij 'glokalisering' komen kijken. Bijvoorbeeld over de rol van de gemeenteraad bij regionale samenwerking.

Een uitgebreid verslag van deze bijeenkomst download u hier.