10 februari 2016

Vrouwenstemmen in de raad

Vrijdag 5 februari 2016 is door Atria, kennisinstituut voor Emancipatie en Vrouwengeschiedenis, het onderzoek 'Vrouwenstemmen in de raad' gepresenteerd. Op een gelijknamig symposium in de prachtige oude raadszaal van de gemeente Utrecht werd het rapport door Renée Romkens, directeur van Atria aan vertegenwoordigers van enkele politieke partijen aangeboden. Ellen Verkoelen nam als bestuurslid van de CDA Bestuurdersvereniging het rapport in ontvangst.

De aanleiding voor dit onderzoek is het lage aandeel vrouwen in de lokale politiek en de langzame stijging in de laatste decennia. Slechts 28% van de gemeenteraad is vrouwelijk. Bijna vier op de vijf burgemeesters zijn man en het aantal vrouwelijke wethouders van de G4-gemeenten is slechts 19%. Een mager resultaat nadat honderd jaar geleden het actief kiesrecht voor vrouwen in Nederland werd ingevoerd.

Te weinig vrouwen in de gemeenteraden
Analyse laat zien dat de kieslijsten een onevenredige vertegenwoordiging van mannen en vrouwen vertonen. Vanwege het lagere aantal vrouwelijke kandidaten is de instroom van vrouwen in de (lokale) politiek ook lager. Vervolgens is geconstateerd dat vrouwelijke raadsleden tussentijds vaker opstappen dan hun mannelijke collega's.

Onderzoek wijst uit dat vrouwen zich vaker bescheiden opstellen en minder geneigd zijn om hun eigen persoon of prestige voorop te stellen. Mannen vertonen vaker 'haantjesgedrag' zo wordt gesteld in de interviews, terwijl vrouwen vaak 'van de inhoud' zijn en meer geneigd zijn tot samenwerking en consensus.

Eenmaal lid van de gemeenteraad blijkt dat vrouwen meer problemen ervaren met de tijdsbesteding die nodig is voor het politieke werk. De combinatie van raadswerk met zorgtaken en daarnaast ook nog betaald werk blijkt gedurende de raadsperiode voor vele vrouwen een belemmering te zijn. Vooral vrouwen onder de 40 jaar vertrokken veel vaker uit de gemeenteraad.

CDAVrouwen
Tijdens de presentatie van de aanbevelingen van het onderzoek werd levendig tussen het forum en de zaal vol met voornamelijk betrokken vrouwen gedebatteerd. De ruimte voor ontmoeten en discussiëren is van groot belang voor het vergroten van de participatie van vrouwen in de politiek. De eigen vrouwennetwerken hebben hierin een zeer belangrijke rol is een van de aanbevelingen.

Het CDA heeft een zeer actief vrouwennetwerk met bijeenkomsten om vrouwen te verbinden met en te binden aan de politiek. Het CDAV zet in op inspireren, motiveren en stimuleren van vrouwen om zichtbaar te worden en om samen met elkaar aan zelfontplooiing van vrouwen in de politiek te werken. Als vrouwelijke politici een evenredig aandeel vormen, kunnen zij als rolmodellen functioneren en bijdragen aan een meer vrouwvriendelijke partijcultuur waardoor de partij aantrekkelijker wordt voor de helft van de Nederlandse bevolking namelijk de vrouwen.

Lees hier het Onderzoeksrapport 'Vrouwenstemmen in de raad' van Atria.