28 november 2016

Workshop raadslid Jeroen Bruijns over een zichtbare CDA-fractie

Raadslid Jeroen Bruijns uit Breda hield voor de BSV een workshop op het CDA Partijcongres in Veghel over een zichtbare CDA-fractie. Alle CDA-raadsleden werken hard maar zien uw inwoners dit ook. Hoe ben je als fractie zichtbaar was het centrale thema van de workshop. Jeroen adviseerde bij alles wat je doet te bedenken hoe je het visualiseert. De impact van de actie is daarom te pakken in de formule: inhoud x vorm x bereik. Bedenk dus bij iedere actie:

Inhoud: Is de inhoud duidelijk, direct herkenbaar. Hou het klein, denk aan de uitvoerbaarheid en de kosten.

Vorm: Verkopen van je inhoud. Hoe ga je dit verkopen, belangrijk is om het goed te visualiseren. Mogelijkheden: eigen kanalen, website; betaalde media en huis-aan-huis blaadjes. Dit laatste is erg belangrijk, zo blijkt uit dit onderzoek, gebruik dat.

Bereik: Denk na waar je de actie voert en hoe vaak. Herhaling van de boodschap is zeer efficiënt. Benut de kracht van herhaling, maak er een routine van.

Discipline is een wezenlijke voorwaarde voor een goede actie:
- Strategie, weet wat je wilt
- Focus je
- Werkafspraken: maak duidelijke werkafspraken
- Doen!, Doen!, Doen!

Eerder interviewde CDA.nl Jeroen over zijn vertaling van het CDA als brede volkspartij, download hier het artikel. Afgelopen zomer liep Jeroen diverse stages bij de buitendiensten van de gemeente Breda. Lees het artikel daarover hier

Vervolgens gingen de deelnemers in groepjes uiteen om per groep een actie voor te bereiden en dit toe te lichten in een pitch.

Thema: eenzaamheid
Ga eens op de koffie!
Bij alle kantines, gemeenschapskernen, groene bekertjes neerzetten met de opdruk: denk jij wel eens aan iemand die eenzaam is? Ga daar eens langs!
Tip om het goed te visualiseren: doe ook groene kopjes, groene koffiekan.
Voorbeeld: CDA Rijswijk komt op de koffie

Thema: zorg voor elkaar
Donkere dagen actie
Lichtjes uitdelen aan fietsende kinderen met kaartjes: zorg voor elkaar.
Voorbeeld: CDA Den Bosch | Veilig op de fiets: het 'licht' aan jou

Thema: zorg voor elkaar
Perspectief bieden aan statushouders
Geef de mensen een gezicht. Een Syrische avond organiseren in een asielzoekerscentrum. Een andere mogelijkheid is om mensen bij je thuis te laten eten.
Voorbeeld: Welkomstavond Congolese vluchtelingen in Culemborg