26 mei 2015

Agnes Mulder: Gemeenten moeten de facturen aan het MKB sneller betalen

De overheid is nog altijd een slechte betaler als het gaat om het voldoen van openstaande rekeningen. Het CDA vindt dit betalingsgedrag van de overheid een slechte zaak. Daarom heeft Agnes Mulder in debatten met minister Kamp gevraagd om kritischer te kijken naar het betalingsgedrag van de overheid. De Rijksoverheid betaalt nu 90 procent van de facturen binnen 30 dagen, maar daar moet volgens Mulder nog een stap extra bij. Bij gemeenten moet er helemaal nog veel gebeuren. Uit onderzoek van Dun & Bradstreet blijkt dat de helft van de gemeenten niet voldoet aan de norm om 90 procent van de rekeningen binnen dertig dagen af te handelen. Daarom heeft Mulder de CDA-afdelingen opgeroepen om in hun gemeenten voor verbeteringen te pleiten en hier bovenop te zitten. CDA-afdelingen, waaronder Tilburg, Delft, Sint-Oedenrode en Renkum, hebben onlangs schriftelijke vragen gesteld.

Het CDA vindt dat juist de overheid een voorbeeldfunctie zou moeten vervullen door de rekeningen op tijd te betalen. Zeker in tijden van voorzichtig herstel is het van belang dat MKB-bedrijven en ZZP'ers op tijd hun geld krijgen overgemaakt. Door te late betalingen komen veel ondernemers onnodig in de financiële problemen en worden investeringen uitgesteld. Leendert-Jan Visser, directeur van MKB Nederland, stelt op de website van BNR dat hij veel vertrouwen heeft in de actie van Agnes Mulder om samen met de lokale afdelingen deze problematiek aan te pakken. Hij vindt het onbegrijpelijk dat wethouders zich niet kunnen houden aan een simpele afspraak als het op tijd betalen van facturen. "Je ziet dat als we dat allemaal 10 dagen eerder zouden doen, dat 16 miljard zou schelen."

Initiatiefnota
Niet alleen de verschillende overheden, ook veel bedrijven betalen te laat. Het probleem hierbij is vooral dat grootbedrijven misbruik maken van de uitzonderingsclausules in de wet. Ook de ongelijke krachtsverhoudingen tussen grootbedrijven en het MKB speelt hierbij een rol. Door een uitzonderingsclausule in de wet kunnen betalingstermijnen worden afgedwongen van soms wel 90 tot 120 dagen, zonder dat hier een vergoeding tegenover staat. Het CDA heeft in samenwerking met ONL (een organisatie die werkt voor ondernemers) een initiatiefnota ingediend om te late betalingen van het grootbedrijf aan het MKB tegen te gaan. Het voorstel is om bij betalingstermijnen van langer dan 60 dagen altijd de wettelijke rente van rechtswege te laten gelden. Dit is een effectieve en eenvoudige manier om bij de afnemer de financiële prikkel weg te nemen om de betalingstermijnen te rekken. Het doel van de maatregel is dat het MKB netjes binnen 60 dagen wordt betaald, of ter compensatie van het te late betalen een vergoeding ontvangt.