07 november 2015

Burgemeester Van Eijk: 'Onrust ontstaat als Den Haag niet in control is'

Tijdens het CDA-partijcongres sprak Theo van Eijk, burgemeester van Montfoort, over de vluchtelingenopvang in zijn gemeente en de zorgen die daarover bestaan bij veel van zijn inwoners.

Van Eijk: 'Mensen hebben zorgen over veiligheid, huisvesting en maatschappelijke inpassing. Mijn ervaring is dat negentig procent van de samenleving heel redelijk is, daar kun je uitstekend mee spreken. Als je met mensen spreekt, blijken ze vaak genuanceerd te denken, maar ze hebben oprechte zorgen. De onrust is er, omdat velen het gevoel hebben dat 'Den Haag' niet in control is. Dat moet zo snel mogelijk veranderen.'

Oplossingen
'Mensen vragen zich heel begrijpelijk af of de vluchtelingen die in hun gemeente komen wel gescreend zijn. En als het gaat om de huisvesting: die problemen waren er al. Er waren al wachtlijsten van acht à tien jaar voor een huurwoning. We moeten voor de huidige problemen oplossingen vinden.

Als wij de veiligheid en de doorstroming in de huisvesting goed regelen dan komt de inpassing in de samenleving vanzelf.'

Het is volgens Van Eijk cruciaal dat Den Haag helpt, 'schouder aan schouder'. 'De provincie kan regels veranderen, Den Haag kan het financieel mogelijk maken.'

Theo van Eijk is sinds februari 2015 waarnemend burgemeester van de gemeente Montfoort. In maart 2015 werd hij daarnaast verkozen als lid van Provinciale Staten in Noord-Holland. Sinds mei is hij er fractievoorzitter voor het CDA.