08 juli 2016

BSV: Versterk de volksvertegenwoordiging

Zet vol in op het versterken van de volksvertegenwoordiging. Dat adviseert de CDA Bestuurdersvereniging (BSV) aan Wopke Hoekstra, programmamaker van het CDA Verkiezingsprogramma 2017, en de Eerste en Tweede Kamerfractie. Naar het inzicht van de BSV is dat een veel krachtigere reactie op de groeiende maatschappelijke democratie dan een direct gekozen burgemeester. De aanstellingswijze van de burgemeester verdient een veel diepgaandere visie op de inrichting van de lokale democratie. Een discussie die de BSV binnen het CDA en met de samenleving graag wil voeren. 

Lees het gehele advies van de CDA BSV hier.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Gebruikte literatuur:

Gfk Verein (2016), 'Trust in Professions 2016'
Wereldwijde studie van het onderzoeksbureau Gfk Verein naar het vertrouwen in verschillende beroepsgroepen.

Nederlands Genootschap van Burgemeesters (2015), 'De aanstellingswijze gewogen'
In opdracht van het Nederlands Genootschap van Burgemeesters (NGB) heeft de Tilburgse School voor Politiek en Bestuur (TSPB), onderdeel van Tilburg University, een verkenning uitgevoerd naar de argumenten pro en contra de verschillende aanstellingswijzen van de burgemeester.

* Raad voor het openbaar bestuur (2016), '15,9 uur'
Raadsleden besteden gemiddeld 15,9 uur aan hun raadswerk. Ze krijgen steeds meer te doen, maar er komt niet meer tijd beschikbaar. Daarom moeten er keuzes worden gemaakt. Gemeenteraadsleden dienen meer tijd te besteden aan de dialoog met de samenleving, en minder aan stapels documenten. De Raad voor het openbaar bestuur (Rob) pleit in zijn advies '15,9 uur, de verbindende rol van het raadslid in een vitale democratie' voor een andere rolinvulling en tijdsbesteding van het raadswerk. Het versterken van de contacten met de samenleving staat daarin centraal.

* Raad voor het openbaar bestuur (2016), 'Begin bij het begin. Advies over de rol, positie en aanstellingswijze van burgemeesters'
Over de rol, positie en aanstellingswijze van de burgemeester woedt al lang een debat. Wat is de beste aanstellingswijze; kiezen de inwoners zelf hun burgemeester, of kiest de gemeenteraad? Op verzoek van de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) heeft de Raad voor het openbaar bestuur (Rob) hierover advies uitgebracht, getiteld: Begin bij het begin. Advies over de rol, positie en aanstellingswijze van burgemeesters. Het advies van de Raad bevat een aantal stappen om de discussie over de aanstellingswijze van de burgemeester te structureren en deze in samenhang te zien met diens rol en positie in elk model. Hoofdboodschap is: begin bij het begin.

Toekomstgericht lokaal bestuur (2016), 'Op weg naar een meervoudige democratie'
De commissie Toekomstgericht lokaal bestuur (voorzitter: Wim van de Donk, commissaris van de Koning Noord-Brabant) roept op tot groot onderhoud en een radicale omkering van de huidige democratische en bestuurlijke inrichting. De commissie presenteerde haar advies tijdens het VNG Jaarcongres 2016. 

* Wetenschappelijk Instituut voor het CDA (2016), 'Gezag, vrijheid en burgerschap'
Het rapport 'Gezag, vrijheid en burgerschap' richt zich op de rol van de overheid in de samenleving. Wat is die rol in een samenleving waarin enerzijds mensen voor hun eigentijdse maatschappelijke initiatieven ruimte claimen en anderzijds de politiek verantwoordelijkheden wil terugleggen bij burgers? Als partij van de samenleving moet het CDA volgens het WI naast het traditionele maatschappelijke middenveld ook oog hebben voor dit 'nieuwe midden'. Daarnaast doet het WI in dit rapport verschillende aanbevelingen om de lokale democratie te versterken. Voorbeelden hiervan zijn om de aanstellingswijze van de burgemeester te moderniseren en de verkiezingen van gemeenteraden te spreiden.

Landelijk/​Provinciaal

De twaalf provinciale afdelingen vormen de schakel tussen de gemeentelijke afdelingen en het landelijke bestuur.