30 juni 2015

CDA Gouda wil gedegen aanpak fietsparkeren binnenstad

CDA Gouda wil een ambitieuze aanpak als het gaat om het fietsparkeren in de Binnenstad. Op drukke dagen staan de fietsen overal op en rond het plein. Het belemmert de toegankelijkheid van de binnenstad voor omwonenden en het winkelend publiek - waaronder veel gezinnen met kinderen en ook mensen met een handicap. Ook het 'aanzicht' van de stad wordt er niet mooier op met al die fietsen die lukraak worden gestald. Het CDA heeft hier vragen over gesteld aan het College.

Nu er weer terrassen Achter de Waag komen, is tegelijkertijd een gedegen aanpak van het fietsparkeren in de Binnenstad nodig. Vorig jaar is het plein 'Achter de Waag' 'fietsvrij' gemaakt om ruimte te maken voor evenementen en een terras. "Dat dit ook het komende jaar weer gaat gebeuren juichen wij toe. De mooie historische plek kan zo worden benut door ondernemers, voor Gouwenaars en toeristen. Dat is waardevol. Echter de fietsenrekken die eerder op die plek stonden, zijn herplaatst naar andere plekken maar de fietsers benutten die fietsklemmen blijkbaar onvoldoende", stelt gemeenteraadslid Eppy Boschma.

Het CDA Gouda wil daarom opheldering van het College op dit punt en heeft daarom vragen gesteld. "De zomer staat nu voor de deur en de ambities van Gouda om zich te presenteren als toegankelijke en aantrekkelijke stad zijn hoog. Dat is positief, maar juist daarom moet ook het parkeren van fietsen op orde. Dat kan door bijvoorbeeld het plaatsen van meer fietsklemmen dicht in de buurt van het plein 'Achter de Waag' en ook door betere routering en strenge handhaving", aldus raadslid Boschma.