15 april 2015

CDA-werkgroep presenteert handreiking Armoede

Tijdens het CDA-congres op 11 april 2015 heeft de CDA-werkgroep Armoede een handreiking voor lokale CDA-bestuurders gepresenteerd. In de handreiking doet de werkgroep 74 concrete aanbevelingen hoe gemeenten de bestrijding van armoede kunnen versterken. René Peters (voorzitter van de werkgroep en CDA-wethouder in Oss): 'Armoedebestrijding is een van de belangrijkste taken van gemeenten. Daarom doen wij in dit rapport aanbevelingen waarmee lokale CDA-fracties direct aan de slag kunnen.'

Volgens cijfers van het Sociaal Cultureel Planbureau leeft in Nederland ca 10% van de huishoudens onder de armoedegrens. Volgens de werkgroep is de beste remedie tegen armoede het vinden van betaald werk. Peters: 'Betaald werk geeft zin aan het leven en met het geld dat verdiend wordt kunnen voorzieningen worden gefinancierd. Maar nog belangrijker is dat werk een wezenlijk aspect is van wie we zijn, hoe we samenwerken en in de samenleving tot recht komen.'

De werkgroep doet aanbevelingen op verschillende beleidsterreinen: onderwijs, participatie, wonen, schulden en kinderen. Uitgangspunt voor de werkgroep is niet de vraag waar mensen recht op hebben, maar wat mensen nodig hebben om de draad zelf weer op te pakken.

Het rapport is niet het eindpunt. Peters benadrukt dat het een werkdocument is. De werkgroep roept lokale CDA-raadsleden op om met het rapport aan de slag te gaan. Nieuwe ideeën worden verzameld op een online platform dat binnenkort wordt gelanceerd.

De werkgroep Armoede is geïnstalleerd na een resolutie op het CDA-voorjaarscongres van 8 februari 2014. De resolutie vroeg om een werkdocument met concrete maatregelen om de aanpak van armoede te versterken en nieuwe armoede te voorkomen.

Lees hier de handreiking Armoede