11 april 2016

De kracht van een werkbezoek

Onderstaand artikel is geschreven door Mart van Lagen, CDA-raadslid in Enschede en student Marketing & Communicatie aan het ROC van Twente

Het CDA is vanuit haar beginsel een politieke partij die de kracht van de samenleving ziet als de basis van een stabiel, gezond en welvarend Nederland. Niet de overheid en niet de markt, maar de samenleving zelf maakt de samenleving. Vanuit die gedachte kiest de Enschedese CDA-fractie ervoor om (bijna) elke vrijdag een werkbezoek te brengen aan verschillende organisaties, bedrijven en instellingen. Omdat je dan de werkelijke verhalen uit de samenleving hoort en voelt.

Voor het CDA zijn fatsoen, gemeenschap en de samenleving de kernwoorden op basis waarvan wij als fractie standpunten innemen. Niet zoals bij de wat linksere georiënteerde politieke partijen, die juist kiezen voor: overheid, collectief en regels. Of het tegenovergestelde, de liberalere georiënteerde partijen die juist kiezen voor: markt, individu en minder regels. Hiermee onderscheiden wij ons als CDA van de andere partijen. Waarom zou de overheid het moeten bepalen? Waarom kiezen de liberale partijen voor die oneindige vrijheid? Het CDA kiest voor de middenweg, zet de burger centraal. Kijk, luister en denk mee met de inwoners van Enschede. En daarin zit juist de kracht van het werkbezoek.

Niet alleen vanuit het stadhuis bepalen of je het linker of rechter knopje indrukt op basis van veel te veel papieren, die geschreven zijn in een taal die alleen ambtenaren of vastgeroeste raadsleden begrijpen. Volgens mij moeten we het allemaal begrijpen en na raadplegen van de inwoners van Enschede bekijken of je voor of tegen een voorstel bent. En dan komt de belangrijkste vraag: waarom?

Want het begint bij het waarom; ga in gesprek en luister, kijk en denk mee. Daar zit de kracht van het werkbezoek.

Mart van Lagen