26 november 2015

Ga ook aan de slag met de nieuwe Omgevingswet!

De Omgevingswet moet de regelgeving rond ruimtelijke ordening en leefomgeving flink vereenvoudigen. In deze nieuwe wet worden 26 bestaande wetten ineen geschoven. Het gaat om de grootste wetgevingsoperatie sinds de vernieuwing van de Grondwet in 1848. Door de wet moet bedrijven en burgers sneller vergunningen kunnen krijgen. Ook moet het aantal vergunningen afnemen. Het CDA is positief over de nieuwe Omgevingswet, die in 2018 in werking moet treden.

Ter ondersteuning van CDA-bestuurders en volksvertegenwoordigers presenteert de Bestuurdersvereniging de Bundel Omgevingswet van eerdere en nieuwe artikelen over het christendemocratisch gedachtegoed en de nieuwe Omgevingswet. (download onderaan deze pagina)

Heeft u vragen of ideeën over het CDA en de Omgevingswet? De BSV-themawerkgroep Omgevingswet, o.l.v. Gido Oude Kotte (wethouder Heerhugowaard), gaat er graag mee aan de slag.

Gespreide verantwoordelijkheid
Wat het CDA betreft is de Omgevingswet een nieuwe, frisse start van het omgevingsrecht. Uitgangspunt daarbij is zelforganiserend en zelflerend vermogen van de samenleving. Meer ruimte voor de samenleving, meer verantwoordelijkheid nemen van de burger en een terugtredende overheid.

Voor de gemeenten zal de grootste verandering optreden. Die moeten, terwijl zij de winkel van de geldende wetten gewoon open houden, zich ondertussen voorbereiden op een ingrijpende wijziging van het stelsel van het omgevingsrecht. Dat zal een behoorlijk beslag leggen op de gemeentelijke capaciteit. Maar voor alle decentrale overheden is het van belang dat ze nu al heel goed gaan kijken wat er moet gebeuren om met deze wetgeving te gaan werken. Raadsleden hebben de opdracht die bewegingen in de gemeentehuizen op gang te brengen.

Deelsessie tijdens BSV-Bestuurdersdag: waar staan we nu?
Hoe is de stand van zaken in het wetgevingsproces en wat kun je als decentrale bestuurder nu al doen om je op de nieuwe Omgevingswet voor te bereiden. Daarover ging een van de deelsessies tijdens de Bestuurdersdag van de BSV op 3 oktober 2015. Marcel Migo schreef een korte samenvatting in de Bundel Omgevingswet.

Kernpunten en praktische tips
* Vraag aan uw colleges om kennis op te bouwen.
* Stel zo spoedig mogelijk aan de orde: hoe anticipeert uw bestuur op de organisatieveranderingen die nodig zijn bij de invoering van de nieuwe Omgevingswet?
* Het is belangrijk dat er meer zorg wordt besteed aan een goede implementatie van de nieuwe Omgevingswet.
* Een integrale aanpak is interessant en aardig, maar het risico is aanwezig dat het voor inwoners nog moeilijker zal worden om invloed te kunnen uitoefenen.

> Kernpunten inbreng CDA-fractie in de Tweede Kamer
 > Inbreng CDA-fractie in de Eerste Kamer