09 november 2015

Gezocht: redactielid Christen Democratische Verkenningen namens de BSV

Door de Algemene Ledenvergadering van 3 oktober jl. is besloten dat per 2016 alle leden van de BSV het kwartaalblad Christen Democratische Verkenningen zullen ontvangen. CDV benadert de samenleving vanuit een christendemocratisch mens- en wereldbeeld. Voor CDA-bestuurders en -politici in gemeenten, provincies en waterschappen is het van grote waarde om verdieping te krijgen voor hun politieke werk. Het tijdschrift biedt inspiratie en handvatten voor de praktijk.

Vacature
Ter versterking van de CDV-redactie zoekt het bestuur van de BSV daarom een decentraal CDA-politicus. Dit redactielid krijgt de bijzondere opdracht mee om de toegankelijkheid en leesbaarheid van de artikelen te bevorderen voor alle CDA-bestuurders en -volksvertegenwoordigers. Dit is een gezamenlijke opgave voor de gehele redactie. Het BSV-redactielid is volwaardig lid van de CDV-redactie. Zij/hij geeft mede sturing aan de te verkiezen thema's en de verdere uitwerking.

Geïnteresseerde BSV-leden worden uitgenodigd hun CV en motivatiebrief te sturen naar [email protected], t.a.v. sollicitatie commissie CDV. Meer informatie is te verkrijgen bij Adger van Helden, 06-31768298 of [email protected].

Over Christen Democratische Verkenningen
In de hedendaagse hectiek van de (sociale) media is de verleiding soms groot om politieke stellingnames in te nemen en die pas achteraf te legitimeren met een christendemocratische onderbouwing. Christen Democratische Verkenningen (CDV), het kwartaalblad van het Wetenschappelijk Instituut voor het CDA, draait het om: het begint met een christendemocratisch mens- en maatschappijbeeld, en probeert dan richtingen voor de politiek te formuleren. Vanuit christendemocratisch perspectief analyseert het blad onderliggende politieke en maatschappelijke trends en agendeert het thema's die de komende jaren relevant zullen worden.

CDV verschijnt vier maal per jaar, in feite als een klein boekwerkje. Per nummer is een actualiteitskatern en een dikker thematisch katern opgenomen. De thema's variëren van 'decentralisatie' tot de heersende 'angstcultuur', van 'integriteit' tot 'populisme', van 'de verhouding tussen politiek en het christelijke' tot 'migratie'. Daarmee levert het inspiratie en handvatten voor CDA-politici, juist ook op gemeentelijk, waterschaps en provinciaal niveau.