15 augustus 2016

Schriftelijk vragen van CDA Almere over houtrookoverlast

Het CDA wil weten wat het College van Burgemeester & Wethouders doet met ernstige gevallen van houtrookoverlast, die houtrookkachels van particulieren veroorzaken. Naar aanleiding van zorgen die diverse bewoners hierover hebben geuit, heeft de CDA-fractie schriftelijke vragen gesteld aan het College.

Met enige regelmaat klagen mensen met een longziekte over ernstige houtrookoverlast, die zij ervaren van houtkachels van buren. Er zijn gebruikers van houtkachels die geen goede schoorsteen hebben maar een rookkanaal laag bij de grond. Zo komen mensen met astmatische klachten in ademnood. Daarom plakken sommige mensen elke kier van hun huis af om geen last te hebben van rook en fijnstof veroorzaakt door houtkachels.

Volgens de werkgroep Houtrookoverlast zou de gemeente niets doen aan ernstige klachten omdat er onvoldoende regels zijn. Het CDA is van mening dat overlast vooral moet worden beperkt door met elkaar in goed overleg te treden. De gemeente zou kunnen helpen door buurtbemiddeling in te schakelen. CDA-raadslid Johan van der Kroef: 'Het CDA is niet tegen alle houtkachels en zeker niet tegen barbecues. Maar wanneer mensen met longproblemen ernstige overlast ervaren en de buren voor geen enkele rede vatbaar zijn, zou er toch bemiddelend opgetreden moeten worden'.

In een brief aan de gemeenteraad van het Longfonds staat dat er meer dan 1 miljoen houtkachels en open haarden zijn in Nederland en dat aantal neemt sterk toe. Er zijn daardoor steeds meer mensen die gezondheidsklachten hebben door fijnstof en rookoverlast. Het CDA wil ook weten wat het College vindt van het idee van het Longfonds om een houtrookvrije nieuwbouwwijk te bouwen, waar in de huizen ook achteraf geen rookkanaal mag worden ingebouwd.

Link naar de vragen op de website van de gmeente Almere: http://almere.notudoc.nl/cgi-bin/showdoc.cgi/action=view/id=1567454/Schriftelijke_vragen_Houtrookoverlast_CDA.pdf