30 januari 2014

Statenbrede steun voor CDA-motie accijnsverhogingen

De CDA-Statenfractie in Drenthe heeft woensdag 29 januari 2014 een motie ingediend waarin het college van Gedeputeerde Staten wordt opgeroepen een onderzoek te doen naar de verliezen van de Drentse Economie als gevolg van de accijnsverhogingen. De motie werd breed ondersteund door alle partijen en unaniem aanvaard.

De Staatssecretaris van Financiën heeft bij de behandeling van het Belastingplan 2014 gezegd dat alle rekenmodellen ervan uitgaan dat er, als gevolg van de accijnsverhoging, geen negatieve grenseffecten zullen optreden. Toch verschijnen er momenteel veel berichten in de media dat ondernemers in de grensstreek nadeel ondervinden omdat de klandizie massaal de grens overtrekt om in Duitsland en België inkopen te doen. Het CDA is van mening dat in Nederland dezelfde regels op belastinggebied behoren te gelden als in de ons omringende landen. “Alleen dan kan eerlijke concurrentie ontstaan”, zegt fractievoorzitter Henk Klaver.

Het CDA vraagt in de motie aan het college van GS om een raming te maken van de verliezen die de Drentse economie ondervindt als gevolg van de accijnsverhogingen, de regering per openbare brief te vragen de accijnsverhoging in februari al te evalueren en vervolgens snel maatregelen te nemen als mocht blijken van de negatieve grenseffecten. Het College van Gedeputeerde Staten heeft bij monde van gedeputeerde Ard van der Tuuk gezegd het een goed signaal te vinden van Provinciale Staten, de gedeputeerde omarmt dan ook deze oproep. “Dat zal geen duur onderzoek worden maar ik zal mijn uiterste best doen om de cijfers boven water te krijgen.” Henk Klaver is blij met de brede steun van alle partijen in Provinciale Staten. “Daarmee geven we een krachtig signaal af aan dit kabinet en hopelijk volgen andere provincies dit initiatief.”