28 april 2016

Waardevolle ontmoetingen aan de Waal: verslag CDA Statendag

Leegstaande kantoorpanden, krimpgebieden, verduurzaming, de nieuwe Omgevingswet, de vergrijzing op de woningmarkt: stuk voor stuk stevige ruimtelijke 'uitdagingen' waar elke provincie de komende jaren voor staat en zal komen te staan. Wat is de visie van het CDA hierop en hoe kan de provincie hier mee aan de slag gaan?

Deze vragen stonden centraal tijdens de CDA Statendag 2016. De CDA Statendag is bedoeld voor alle provinciale CDA'ers, zoals Statenleden, gedeputeerden en provinciale fractiemedewerkers en werd, in samenwerking met het CDA Gelderland, dit jaar in Nijmegen gehouden. Het was een dag met waardevolle ontmoetingen en discussies tussen de verschillende provinciale CDA'ers. ''Eén CDA Statendag per jaar maakt het verschil!'' (Teus Dorrepaal, CDA Statenlid in Fryslân)

Rond de klok van tien uur werd de CDA Statendag geopend door de Gelderse fractievoorzitter Harold Zoet. Hij verwelkomde ruim veertig CDA'ers in het Honigcomplex aan de Waal in Nijmegen. Zoet: 'Goed dat wij elkaar als CDA Statenleden treffen, zo kunnen we veel ervaring en kennis met elkaar uitwisselen'. Na de opening gingen de Statenleden uiteen in meet & greet-sessies op het gebied van de verschillende - provinciale - woordvoerderschappen 'Mobiliteit en OV', 'Economie en Innovatie', Cultuur en Erfgoed' en 'Landelijk gebied'. Deze sessies werden geleid door de woordvoerders van het CDA Gelderland. Ze waren meteen een goede gelegenheid voor de Statenleden om de collega-woordvoerders uit de verschillende provincies te ontmoeten.

Na de kennismaking volgde een inhoudelijk deel onder leiding van Jan Hutten, voorzitter van de visiegroep Ruimte & Wonen van het CDA, en oud-Statenlid van Gelderland. Deze visiegroep heeft in de afgelopen maanden een nota geschreven over ruimte en wonen, die als input gebruikt zal worden voor het verkiezingsprogramma voor de komende Tweede Kamerverkiezingen. Samen met verschillende CDA-fracties, externe organisaties, maar ook deelsessies en een enquête onder CDA-leden, hebben de leden van deze visiegroep deze nota geschreven (zie ook: https://www.cda.nl/visie-en-metagroepen/visiegroepen/ruimte-en-wonen/). Aan de hand van de verschillende trends op het gebied van ruimte en wonen nam Jan Hutten de aanwezigen mee in de keuzes die het CDA in de toekomst zal moeten maken, zoals op het gebied van de nieuwe Omgevingswet, de ontwikkelingen van vergrijzing en ontgroening, de impact van nieuwe en duurzame energie op de ruimte, enzovoorts.

Aan de hand van de verschillende keuzes die de visiegroep voorlegde aan het partijbestuur werd vervolgens in groepjes bediscussieerd. Onderwerpen die aan bod kwamen, waren onder andere: de problemen voor starters op de woningmarkt, de participatie en compensatie voor omwonenden van windturbines, het aanbod van huurwoningen, de energiebesparingen op het gebied van wonen en het behoud van de typisch Nederlandse cultuurlandschappen. Verschillende standpunten werden ingenomen en meegenomen door de visiegroep. Zo mogen zonnepanelen niet ten koste gaan van goede landbouwgrond, zijn er 'zonder draagvlak geen windmolens' en is flexibilisering & verruiming van financieringsvormen nodig voor woningzoekende jongeren.

Voorafgaand aan de afsluitende netwerklunch, volgden de Statenleden een rondleiding door het Honigcomplex. Het complex van de voormalige Honig-soepfabriek zal de komende jaren worden ontwikkeld voor woningbouw. Nu vinden er grote en kleine evenementen plaatsen en is wordt er ruimte geboden aan start-ups en creatieve bedrijven. Na deze interessante rondleiding werd de ochtend afgesloten in 'de Meesterproef', een biologisch restaurant op het Honigcomplex.

Harold Zoet, gastheer van de Statendag: 'De sfeer was goed en het was mooi om ieder in de mooie provincie Gelderland te mogen verwelkomen'.