Alcoholpreventie jongeren

MOTIE CDA INZAKE ALCOHOLPREVENTIE
De raad van de gemeente Winterswijk, in openbare vergadering bijeen op donderdag 26 oktober 2017,
overwegende dat: uit onderzoek is gebleken dat alcohol slecht is voor je gezondheid; o.a. uit uitingen op social media blijkt dat kinderen alcoholgebruik associeren met stoer zijn en er bij horen; voedingshoogleraren van diverse universiteiten het advies geven om nul glazen alcohol per dag te drinken; het bewustzijn van het nieuwe advies ook bij volwassenen nog nauwelijks doorgedrongen lijkt; bij voorlichting het van belang is dat kinderen op school en thuis hetzelfde verhaal te horen krijgen; in groep 8 van de basisschool kinderen nog in een vertrouwde groep zitten en de ouders elkaar kennen en nog meer bij school betrokken zijn dan op de middelbare school
constaterende dat: Er in de begroting geld is gereserveerd voor beleid op het gebied van gezondheidspreventie, waaronder alcoholgebruik;.
Verzoekt het college: voorlichting over alcohol en drugsgebruik in groep 8 van de basisschool te initieren waarbij de ouders ook betrokken zijn.