Behandeling jeugdige criminelen

Het RTL-nieuws van 29 oktober 2015 bericht dat jonge criminelen niet altijd een plek in een instelling krijgen, ook al heeft de rechter dat opgelegd.1 Dit blijkt uit een aantal alarmerende zaken die justitiemedewerkers uit het hele land hebben gemeld aan het CDA. Uit zeven verschillende zaken blijkt dat de jeugdige criminelen niet in een instelling worden geplaatst vanwege plaatsgebrek, gebrek aan geld en bureaucratische belemmeringen. De opgelegde behandeling voor de jongeren is juist bedoeld om te voorkomen dat ze weer in de fout gaan. Het gaat om jongeren met meervoudige problematiek: depressies, zwakbegaafdheid en alcohol- en drugsverslaving. Ze worden veroordeeld voor bijvoorbeeld diefstal, mishandeling of afpersing.

De fractie van het CDA Groningen vindt het van belang dat er voor deze jongeren plek is en dat ze een geschikte behandeling krijgen. De fractie maakt zich zorgen over deze jongeren en heeft daarom vragen gesteld aan het college.

Download hier de vragen