09 juni 2021

Afval als grondstof

In dit artikel vertelt Alwijn over het winnen van fosfaat en bioplastic uit afvalwater, statiegeld blikjes en plactic flesjes en gescheiden afvalinzameling om grondstoffen te winnen. Het CDA is namelijk van mening dat de economie echt circulair moet worden. Afval bestaat dan niet meer maar is een grondstof opdat deze niet via mijnbouw of andere zaken gewonnen hoeft te worden.

Winnen van fosfaat en bioplastic uit afvalwater

Het CDA heeft zich in het Waterschap Brabantse Delta sterk gemaakt voor het winnen van grondstoffen uit afvalwater (rioolwater). Het is immers zonde om deze niet te gebruiken en naar zee te laten stromen. Bovendien zorgt dit voor onnodige vervuiling. In het onlangs vastgestelde concept Water Beheerprogramma 2022-2027 (waarin staat wat het waterschap allemaal gaat doen) is nu dan ook opgenomen dat het winnen van grondstoffen prioriteit krijgt. Op dit moment wordt er ook een installatie gebouwd waarbij er fosfaat uit het afvalwater wordt gewonnen. Deze kan dan weer als grondstof voor kunstmest en bepaald glas worden gebruikt. Eind 2021 wordt een proeffabriek operationeel waarbij er uit het afvalwater plastic wordt gewonnen waar afbreekbaar bioplastic van wordt gemaakt. Geen plastic soep meer in de zee maar bijvoorbeeld kweekpotjes voor planten van bioplastic.

Statiegeld op blikjes en flesjes

Het CDA is ook blij dat er op 1 juli 2021 statiegeld op plastic flesjes en op 31 december 2021 op blikjes wordt ingevoerd. Dit scheelt veel zwerfafval maar ook deze flesjes en blikjes kunnen weer gebruikt worden voor blikjes en flesjes.

Gescheiden afvalinzameling

Sinds 2018 zijn we in onze gemeente anders gaan inzamelen. Dit heeft ervoor gezorgd dat de hoeveelheid restafval met 50% tot 60 kilo per huishouden is gedaald. Textiel, glas, papier en GFT zijn behoorlijk gestegen. Deze worden voor een groot gedeelte ook weer gebruikt. Dit doorzetten is voor het CDA belangrijk. Het CDA is namelijk de partij van het rentmeesterschap. Oftewel de aarde dusdanig beheren dat je hem beter achterlaat voor de volgende generatie. Circulariteit is daarbij van levensbelang.

Voor vragen of opmerkingen kunt u mij altijd bellen of mailen via 0615 035 807 of [email protected].