30 maart 2020

Brief van alle fracties aan het Dagelijks Bestuur in verband met Corona

Tijdens het fractievoorzittersoverleg van afgelopen week is de voortgang van de werkzaamheden door het waterschap toegelicht. Dank voor de heldere uiteenzetting die de dijkgraaf en directeur ons hebben gegeven.

De directeur maakte er melding van dat onder andere het project ‘de sluizen bij de Roode Vaart’ mogelijk stil valt als gevolg van de Coronacrisis. En dit wellicht ook voor andere projecten geldt, om verschillende redenen.

Ondernemersorganisaties MKB-Nederland en VNO-NCW hebben afgelopen week hun leden opgeroepen om elkaar te helpen. Sterke bedrijven zouden zwakkere ondernemingen te hulp moeten schieten door coulant om te springen met betalingstermijnen.

Een mooi voorbeeld dat ook breder navolging verdient. Het is nu niet de tijd om heel precies naar je contract te kijken en daar iedereen aan te houden. Help elkaar maximaal om door de Coronacrisis heen te komen. Verder kunnen sommige projecten soms naar voren worden gehaald nu bepaalde partners minder werk hebben, aldus de ondernemersorganisaties.

Wij hebben er vertrouwen in dat het DB zich volop inspant om lopende projecten zo goed mogelijk doorgang te laten vinden. En indien nodig passende maatregelen neemt om de veiligheid en tevens de continuïteit van de bedrijfsvoering van het waterschap te garanderen.

Wij steunen het DB in deze moeilijke tijden om coulant om te gaan met zowel de inzet van ondernemers en andere clientèle van het waterschap, zoals zzp’ers. Evenals met de betalingstermijnen van de waterschapsbelasting, indien nodig voor sommigen; uiteraard wel binnen de grenzen van wat het waterschap zelf kan dragen. In die zin is dit bericht bedoeld als een steun in de rug voor de inzet van het DB van Brabantse Delta in deze lastige tijd.

Het algemeen Bestuur van Waterschap de Brabantse Delta.