13 december 2019

CDA-fractie kijkt tevreden terug op behandeling kadernota

Op 4 december 2019 behandelde het Algemeen Bestuur (AB) de kadernota waarin de belangrijkste zaken voor de komende jaren worden vastgelegd. Belangrijkste door het CDA gerealiseerde punten:

• Effluent als bron zoetwater,

• Geen Teelt volgt Peil,

• Eerste aanzet tot compenseren van het  effect van de uitspraak Hoge Raad waardoor tarieven van ongebouwd (landbouw) disproportioneel zouden kunnen stijgen en voorgesorteerd op verdere actie hierin,

• Voedselbossen voor de landbouw en

• Bevordering Biodiversiteit

Effluent als bron zoetwater

Het CDA heeft daarbij aangegeven dat effluent als bron van zoetwater gebruikt moet worden. De fractievoorzitter Lian Korst-Dingemans heeft dit in een goed betoog neergezet en alle AB-leden konden hiermee instemmen. Dit wordt dus een prioriteit voor de komende jaren in het Waterschap.

Tekst betoog:

Effluent als bron zoet water. Hergebruik van gezuiverd afvalwater past goed in de ambities van de Waterschappen om de circulaire Economie te stimuleren. Waterschappen kunnen energie en grondstoffen uit afvalwater terugwinnen. Schoon en veilig irrigatiewater voor de landbouw is daar een onderdeel van. De droogte van 2018 en  2019 heeft het belang van genoeg zoet water van goede kwaliteit dik onderstreept.  We hebben  jaren nodig om het tekort aan te vullen en de vraag is of dat lukt. Klimaatsverandering. De recente discussie rondom de eventuele verzilting van Volkerak Zoommeer heeft ervoor gezorgd dat voldoende zoet water prioriteit moet zijn.  Kortom, waterschap ziet de beschikbaarheid van voldoende zoet water voor de natuur, bedrijven, recreatie en agrarische sector als kerntaak.

Wat stellen we voor

Het effluent afvalwater van Bath  i.p.v lozen, deels hergebruiken als zoetwaterbron als  proceswater voor de industrie en als irrigatiemogelijkheid voor de landbouw in de directe omgeving. 30% Hemelwater en 20% infiltrerend grond of oppervlaktewater komt onbedoeld in het riool en wordt geloosd samen met 15% afvalwater bedrijven en 35% huishoudelijk afvalwater op de Westerschelde. 50% zoet water laten we weglopen.  We gaan nu vanuit  Bath een gedeelte van het gezuiverd water leveren als proceswater aan de industrie in Antwerpen.  Hiermee sparen we leidingwater uit.  We kunnen het effluent van Bath mede efficiënt inzetten voor irrigatiemogelijkheden voor de landbouw in de directe omgeving. Laat nu net een groot landbouwgebied rond Bath o.a. de Woensdrechtse polders verstoken zijn van voldoende zoetwater voor irrigatie. We sparen  voor droogtegevoelige zandgronden.  In de strategie hier naar toe zijn de belangrijkste vraagstukken: waterkwaliteit, benodigde hoeveelheid en wanneer leveren we het en hoe kunnen we dat het beste uitvoeren. Voor de benodigde kwaliteit heeft het gezuiverd afvalwater een extra zuiveringstrap nodig. In Haaksbergen draait een proef en daar wordt de  door bodempassage verbeterde waterkwaliteit ingebracht in een akkerbouwgebied.  Via het KAD systeem ( het Klimaatadaptieve Drainagesysteem) wordt het water ondergronds geïnfiltreerd  waardoor de  grondwaterstand  op peil blijft.  Voor berging zou aan opslag in tanks gedacht kunnen worden of een geschikte ondergrond voor opslag gebruiken of creëren.

Uiteindelijk besparen we aan het eind van de rit LOZINGSKOSTEN ……

Effluentzuivering is goedkoper dan grondwater gebruiken als zoetwaterbron.

Geen Teelt volgt Peil

In de kadernota was aangegeven dat het huidige beleid ‘peil volgt teelt’ zou veranderen in ‘teelt volgt peil’, helemaal al in lijn met de mogelijke toekomstige Kringlooplandbouw. Voor het CDA is dit een beleidswijziging waar we nog niet aan toe zijn en dienog niet aan de orde geweest is. Daarom heeft het CDA met VVD, Ons Water/ Water Breed, 50Plus en Ongebouwd een amendement ingediend om dit te schrappen en hierover later nadere te orienteren..

Eerste aanzet tot teniet doen effect uitspraak Hoge Raad waardoor tarieven van ongebouwd (landbouw) disproportioneel stijgen en voorgesorteerd op verdere actie hierin.

Op 4 september 2019 hebben we 1e aanzet tot kadernota gehad en we konden kiezen tussen tariefscenario’s en aan welke knoppen we wilden draaien. Het arrest van de Hoge Raad en het daardoor verminderde aantal hectares ongebouwde verharde wegen leidde er toe dat de tarieven voor het ongebouwd waaronder de agrarische sector,  onevenredig zouden stijgen tot 12.3%. Door wijziging van de kostentoedelingsverordening en gebruik te maken van tarief differentiatie wegen voor verhard oppervlakte naar  400% is deze stijging naar 7% gegaan.

Er is nu sprake van een duidelijke vermindering van waarde ongebouwd, met name door afname oppervlakte ‘ongebouwd verharde wegen” binnen ongebouwd. De verhouding in de totale waarden van het onroerend goed “gebouwd” versus “ongebouwd” heeft nog een aanpassing nodig. In de eerstvolgende Kadernota moeten we  daarvoor de peildatum aanpassen dat wellicht leidt tot een verdere tariefsaanpassing.

Voedselbossen voor de landbouw

Samen met Waterschappen De Dommel, Aa en Maas en de Koepel Voedselbossen Brabant gaat het Waterschap Brabantse Delta onderzoek doen of bij het ontwikkelen van Natuur er voedselbossen gerealiseerd kunnen worden die door de landbouw kunnen worden beheerd. Dit naar aanleiding van een motie die het CDA met Water Natuurlijk en Natuur hebben ingediend.

Biodiversiteit

We hebben een motie gesteund die de biodiversiteit bevordert. Deze is ook door het Dagelijks Bestuur (DB) overgenomen. Portefeuillehouder Hans Peter Verroen (DB-lid van het CDA) gaf hierbij aan dat hij hier al proactief mee bezig is en spoedig resultaten belooft te presenteren.