Profielfoto's NVWA
02 februari 2021

CDA: Zet rioolwater in voor volksgezondheid en milieu!

Alwijn ten Cate, CDA-fractielid van het Algemeen Bestuur van Waterschap Brabantse Delta,  vertelt in dit artikel over het testen van het rioolwater op corona. Dat vindt hij zo’n slimme inzet van ons afvalwater, dat hij meer mogelijkheden ziet voor de toekomst. Zo kun rioolwater ook op andere zaken  testen. Denk aan indicaties voor veel voorkomende ziektes als obesitas, diabetes en bepaalde vormen van kanker, maar ook voor  sporen van medicijn- en drugsgebruik, microplastics en bestrijdingsmiddelen. Big Brown Data, denkt Alwijn, is een goede maatschappelijke graadmeter.

RIOOLWATER TESTEN OP CORONA

Het Waterschap Brabantse Delta gaat binnenkort dagelijks monsters van het rioolwater nemen in de strijd tegen het coronavirus. Nu gebeurt dat nog wekelijks. Dat gaat het doen bij alle waterzuiveringsinstallaties. Deze monsters gaan naar het laboratorium van het RIVM. Die kijken dan hoeveel virusdeeltjes het water bevat.. Neemt het aantal virusdeeltjes toe, dan is dat een indicatie dat er in de buurt van zo’n installatie een corona-uitbraak is.  Bij een piek in de besmettingen zou je er op die manier achter kunnen komen of er in een gemeente een bron zit. Deze informatie wordt in het coronadashboard van de Rijksoverheid opgenomen en wekelijks geactualiseerd.

RIOOLWATER ALS MAATSCHAPPELIJKE GRAADMETER

Zoals rioolwater ons dingen leert over corona, zo kan het ons ook leren over heel veel andere zaken. Ik roep ertoe op om het rioolwater meer te laten vertellen. Er zijn op dit moment al gesprekken met waterschappen en ministeries om ook voor andere zaken monsters te nemen. Uit rioolwater kunnen we informatie halen over veel voorkomende ziektes, bijvoorbeeld. Zo kunnen we een beter beeld krijgen van bijvoorbeeld obesitas, diabetes, bepaalde vormen van kanker en medicijn- en drugsgebruik.

Behalve een graadmeter voor de volksgezondheid is rioolwater ook een belangrijke indicator voor het milieu. We vinden er microplastics in terug en ook residuen van bestrijdingsmiddelen. Zo zien we hoe gezond mensen zijn en hoe  ons milieu erbij staat.. Beleidsmakers, van bijvoorbeeld de gemeenten, kunnen die informatie goed gebruiken om het beleid daarop aan te passen en vervolgens meten of die aanpassingen ook daadwerkelijk effect hebben!

Alwijn ten Cate,

Algemeen bestuurder Waterschap Brabantse Delta namens het CDA