23 april 2020

Eerste digitale vergadering Algemeen Bestuur vanwege Corona

Vanwege de corona crisis is het tot op heden voor het Algemeen Bestuur (AB) van het Waterschap Brabantse Delta niet mogelijk fysiek bij elkaar te komen. Alle vergaderingen waren dan ook afgelast. CDA’er Hans Peter Verroen heeft als portefeuillehouder ICT binnen het Dagelijks Bestuur (DB) ervoor gezorgd dat we op 22 april digitaal de eerste AB vergadering hadden. Een bijzondere ervaring om met 45 deelnemers (AB plus staf) zo te vergaderen. Het was een informerend AB, omdat met besluiten moest worden gewacht, totdat de wet digitale besluitvorming in werking treedt, er ligt nu een wetsvoorstel. De AB-leden zijn goed geïnformeerd over klimaat en duurzaamheid. Verder heeft de dijkgraaf aangegeven hoe er in corona tijd gewerkt wordt. De ambtenaren werken veelal thuis en overleggen digitaal met elkaar. De werkzaamheden in het veld en bij de zuiveringen gaan gewoon door.

In 2018 vroeg de CDA-fractie zich af of de lange periode van droogte een eenmalige situatie was. Nu worden we echter in de Coronatijd weer getroffen door een lange periode van droogte en een maand eerder in het jaar dan in 2018. Het Waterschap heeft het neerslagoverschot van afgelopen winter zoveel mogelijk vastgehouden en opgeslagen maar we raken snel door onze voorraden heen. Mogelijk zal er snel een beregeningsverbod komen

Een voorstel over beleid met betrekking tot demontabele keringen is besproken waarbij CDA’er Alwijn ten Cate ook aandacht heeft gevraagd om hybride keringen hierin mee te nemen. Een hybride kering is een combinatie tussen een dijk en een demontabele kering. Verder vroeg hij zich af waar demontabele keringen gezien het beleidsvoorstel mogelijk zouden zijn. Onder andere bij de vesting Willemstad met een officiële cultuurhistorische status is als voorbeeld op zijn vraag genoemd. Besluitvorming over het beleid vindt mogelijk na inwerkingtreding van het eerder genoemde wetsvoorstel in mei plaats.

CDA’er Lian Korst-Dingemans heeft tijdens de rondvraag verzocht om in lokale media en dan met name omroepen aandacht te vragen voor het probleem dat mensen nu in Corona tijd meer schoonmaakdoekjes dan normaal gebruiken. Deze doekjes en ook mondkapjes worden massaal door het toilet gespoeld. Hierdoor raakt de waterzuivering in de problemen.