21 oktober 2021

Geluid, Trilling, Luchtkwaliteit en bodemverontreiniging

Bij de gemeente en het waterschap wordt er vaak gesproken over normen en overlast die worden overschreden worden en erg vervelend voor de inwoners kunnen zijn. Deze hinder heeft in het algemeen vier oorzaken. Geluid, trilling, stank en/ of verontreiniging. De Omgevingsdienst Midden- en West Brabant (OMWB) is de instantie die deze dingen voor gemeente en waterschap meet. Alwijn ten Cate is daarom op 27 september 2021 in het kader van de OMWB on tour bij de OMWB geweest.

Geluid

De OMWB heeft een apart team wat zich met geluid bezig houdt. Niet alleen meten ze hoeveel geluid er op een gevel afkomt maar ook het geluid van helikopters, industrie, treinen, auto’s en windmolens worde veroozaakt. Al deze zaken worden met verschillende soorten apparatuur gemeten.

Trillingen

In onze gemeente geeft het spoor veel trillingsoverlast maar ook bij bouwwerkzaamheden komt dit voor. Om deze trillingen te meten wordt er meetapparatuur bevestigd aan huizen of andere gebouwen die van de trillingen last hebben of in de buurt in de grond bij de trillingsoveroorzaker zoals het spoor.

Luchtkwaliteit

De luchtkwaliteit wordt door een mobiele meetwagen gemeten. Er wordt dan gekeken hoeveel er van een bepaalde chemische stoffen er in de lucht zitten. Daarnaast wordt er vanuit en in de buurt van deze wagen de hoeveelheid uitstoot van bedrijven gemeten. Dit kan uitstoot zijn van (fijn)stof, maar ook van gevaarlijke gassen. Deze metingen worden gebruikt voor vergunningverlening, toezicht en handhaving. Ook kan er geur worden gemeten. Om te bepalen in hoeverre aan lucht ook daadwerkelijk een geur hangt – en of deze ‘stank’ genoemd mag worden er geurconcentratiemetingen uitgevoerd, door monsters door een panel te laten testen in een geurlaboratorium.

Bodemverontreiniging

De OMWB voert tot slot metingen uit naar de kwaliteit van het grondwater en de bodem. Hiervoor worden er handboringen gedaan en peilbuizen geplaatst. Er worden worden grond(water)monsters en waterpassen genomen en locatie-inspecties en monsterneming van asbest in de bodem worden uitgevoerd.

Voor vragen of opmerkingen kunt u mij altijd bellen of mailen via 0615 035 807 of [email protected].