17 juni 2020

Kwelherstel Ulvenhoutse Bos tegen verdroging

Alwijn ten Cate is in het Ulvenhoutse bos geweest. Hij vertelt in dit artikel dat hij voor het behoud van het Ulvenhotse bos als natura-2000 gebied is. Bovendien gaat hij op 17 juni 2020 in het Waterschapsbestuur van Brabantse Delta stemmen voor het kwelherstel en dus vernatting van het Ulvenhoutse bos.

Behoud als natura-2000 gebied

Er is al veel geschreven over één van de oudste bossen van Nederland. Het is één van de weinige kwelbossen die er bestaan. Dat wil zeggen dat water dat  in hoge droge delen in de buurt van het bos in de grond zakt, als kwelwater in de lage delen voorkomt. Dit zorgt voor een unieke soortenrijkdom en een nat bos waar water in kan worden vastgehouden. Dit gebied moet behouden blijven en navraag bij de CDA-ers in de provincie leert mij dat het niet het plan is de status te wijzigen. Dat is maar goed ook want op 17 juni 2020 wil ik voor het plan stemmen om het kwelwater in het bos te herstellen. Het waterschap krijgt hiervoor geld van de provincie, natuur blijft behouden en water blijft in het gebied.

Project Kwelherstel

Twee weken geleden heb ik geschreven over de droogte en de maatregelen hiertegen. Mijn pleidooi was en is om water wat we hebben om dat vast te houden. Voorbeelden die ik noemde was en plaatsen van stuwen en het gebruik van gezuiverd water. Een ander voorbeeld is water vasthouden in natuurgebieden. Het Ulvenhoutse bos is door droogte, toenemende bebouwing in de omgeving en door de lage grondwaterstand verdroogt. Er is kortom minder kwelwater. Het project, enthousiast gesteund door onze CDA Dagelijks Bestuurslid Hans Peter Verroen, waarover ik op 17 juni mag stemmen stelt voor om het gebied te vernatten zonder dat bewoners in het gebied natte voeten krijgen. Beekjes worden verondiept, er komen stuwtjes en greppel worden afgedamd. De grondwaterstand wordt omhoog gebracht en de hemelwaterafvoer van de wijk Kraaijenberg in Ulvenhout wordt gebruikt voor het bos. Dit regenwater stroomt dan niet meer via het riool en waterzuivering naar zee maar blijft in het gebied. Dit water komt in een aan te leggen infiltratiebekken op de hoek van de Kerkdreef en de eikendreef. Van daaruit kan het langzaam als kwelwater in het Ulvenhoutse bos terecht komen.

Voor vragen of opmerkingen kunt u mij altijd bellen of mailen via 0615 035 807 of [email protected].

Alwijn ten Cate,

Algemeen bestuurslid Waterschap Brabantse Delta namens CDA