19 maart 2021

Onderzoek aanvoer water omgeving Witte Kasteel Loon op Zand

Net voor de 2e lockdown in oktober 2020 heeft onze fractie samen met CDA Waalwijk en CDA Loon op Zand een bijeenkomst georganiseerd over de mogelijkheden om water aan te voeren naar Loon op Zand. Inmiddels is dit opgepakt en heeft Landschapspark Pouwels het volgende in hun nieuwsbrief aangegeven.

"Waterschap Brabantse Delta en de gemeente Loon op Zand starten een onderzoek naar de mogelijkheden om water aan te voeren naar de Blauwloop in de omgeving van het Witte Kasteel in die gemeente. Dat onderzoek moet uitwijzen hoe daar de verdroging tegengegaan kan worden.

Aanvoer vanuit de Zandleij
Het waterschap en de gemeente nemen daarbij ook de waterkwaliteit mee evenals de hoeveelheid water die nodig is. Zo worden de mogelijkheden onderzocht om water vanuit de Zandleij aan te voeren. Omdat die waterloop in het gebied van waterschap De Dommel ligt, betrekken de partners De Dommel bij het onderzoek. Een andere reden voor het betrekken van De Dommel is dat ook de mogelijkheid wordt onderzocht of een directe aanvoer van gezuiverd afvalwater van de rioolwaterzuivering Tilburg een optie is.

Minder grondwater nodig
Als aanvoer van water naar dit deel van Loon op Zand haalbaar zou zijn, betekent dat onder andere dat er geen of minder grondwater opgepompt hoeft te worden om de gracht rond het Witte Kasteel te vullen. Ook agrariërs hoeven dan wellicht ook minder te beregenen.

Onderzoek naar technische en financiële haalbaarheid
De eerste resultaten van het onderzoek worden voor de zomer verwacht. Afhankelijk van die resultaten volgt daarna het uitwerken van de verschillende varianten. De uitkomsten van die uitwerking zijn waarschijnlijk voor het einde van dit jaar bekend en leiden mogelijk tot een concreet project. De uitvoering van het project is afhankelijk van de uitkomsten van het haalbaarheidsonderzoek en van de beschikbare middelen vanuit de verschillende partijen.

Onderdeel uitvoeringsprogramma REKS Hart van Brabant
De betrokken waterschappen, gemeente Loon op Zand en het gebiedsproces Pauwels hebben dit onderzoek en de mogelijkheid om op termijn water aan te voeren, opgenomen in het uitvoeringsprogramma van de Regionale Energie en Klimaat Strategie (REKS). In deze REKS van de regio Hart van Brabant staan klimaatmaatregelen opgesteld, waaronder het tegengaan van verdroging. Met het uitvoeringsprogramma zoeken de partners ook naar mogelijkheden voor financiering van dit project."