22 november 2022

Schriftelijke vragen over PFAS lozingen in de Westerschelde

Het CDA staat voor schoon water en daarom is het belangrijk dat de wateren niet met PFAS vervuld worden. Door berichtgeving uit de BN de Stem is het CDA ter ore gekomen dat Sabic PFAS loost op de Westerschelde en volgens de berichtgeving het kennelijk lastig is hierop te handhaven en hier een eind aan te maken. Om hier toch actie p te ondernemen heeft het CDA Waterschap Brabantse Delta de volgende vragen aan het Dagelijks Bestuur van het Waterschap Brabantse Delta gesteld:

1. Is het Waterschap op de hoogte van de lozing van PFAS door Sabic in de Westerschelde?
  2. Is het Waterschap  ervan op de hoogte dat de vergunningverlener, ( de provincie Noord Brabant) hierop niet kan handhaven, omdat in de lozingsvergunning , afgegeven door Rijkswaterstaat, PFAS niet vermeld wordt?
  3. Is het Waterschap op de hoogte van de voorwaarden omtrent PFAS in de lozingsvergunning van Sabic?
  4. Is er een relatie met onze eigen lozingsvergunning?
  5. Vindt u het nuttig om stappen te zetten om de lozingsnormen voor PFAS , meer milieuverantwoord te laten zijn?
  6. Evt. welke stappen?

Voor meer informatie zie:

Document BrabantseDelta - Schriftelijke vragen fractie CDA 'Lozing van PFAS door Sabic in de Westerschelde' - iBabs RIS (bestuurlijkeinformatie.nl)