26 november 2020

Spreektekst Lian Korst bij Kadernota en motie beverbeheer

DE CDA fractie wil iedereen bedanken die betrokken is geweest bij het opstellen van deze kadernota en het beantwoorden van de vele vragen, en de gehele organisatie en bestuur  voor jullie flexibiliteit en inzet in deze Coronacrisis.  In deze Kadernota is nadrukkelijk gekeken naar de juiste balans tussen een gematigde lasten- en tariefontwikkeling en wordt rekening gehouden met de onzekere toekomst door veranderende omstandigheden. Er zullen meer mensen, bedrijven in aanmerking komen voor kwijtschelding. 

Ook heeft het Waterschap  grote projecten in uitvoering de komende jaren. De renovatie van de  afvalwaterpersleiding, Baggerachterstanden inhalen en het project in de Westelijke Langstraat van 23 miljoen waar het AB in september ja op gezegd heeft.

Er worden meer projecten uitgevoerd  dan afgesproken en spreken we over  overprogrammering.Er wordt  gevraagd om een extra voorziening van 30% , om in uitvoering het nagestreefde investeringsvolume te halen. De kapitaalslasten die horen bij deze overprogrammering worden financieel tegengeraamd. en zitten niet in de meerjarenraming.  Onze stelling is: omdat je  geen reserve kunt opbouwen voor de  in latere jaren op de rekening drukkende  kapitaalslasten zou je hiervoor een oplossing moeten vinden, bijv. een voorziening opbouwen?  Zie onze vraag in de mee ingediende  motie’extra ambties” 

We hebben te maken met grote financiële tegenvallers op de Afvalwaterpersleiding. We zien  dat het Waterschap een lerende houding aanneemt n.a.v. het project. Laten wij als bestuur onze ambitie en drive matigen zodanig dat de staf de kans krijgt zonder overbelasting de leerpunten ook daadwerkelijk te verwerken en toe te passen. 

Er dienen ook voldoende middelen beschikbaar te zijn voor anticiperende grondaankopen. Anders loopt het waterschap mogelijk kansen mis, waardoor de realisatie in de toekomst wordt bemoeilijkt. 

Wanneer er niet anticiperend aangekocht wordt, zou realisatie  de einddatum 2027 voor KRW in gevaar komen, ondanks het feit dat er sprake is van  temporisering van een zestiental projecten. 

En het CDA maakt zich zorgen om de veiligheid van onze versterkte dijken.

De groei van de populatie  bevers is een toenemend risico voor de veiligheid van primaire en regionale keringen van het Waterschap. Het afgelopen jaar heeft het Waterschap op 7 locaties met graverijen moeten ingrijpen. In Waalwijk moest een dijk herstelt worden na bevergraverij, kosten ca 100.000 euro. Dijken worden beverproof gemaakt met gaas maar de kans  wordt groter dat de bevers ook buiten de  beverleefgebieden schade of gevaar veroorzaken. 

De Provincie heeft inmiddels de Bever van de rode lijst gehaald. Bevers beschermen is Bevers beheren, hierdoor blijven de problemen beheersbaar en kan de Bever zijn belangrijke rol als sleutelsoort en boegbeeld van de natte en bosrijke natuur blijven vervullen.

We hebben hiervoor een Bevermotie opgesteld om samen met de Provincie een Beverbeheerplan op te stellen. 

Motie 1. Kadernota extra ambities VVD, 50 Plus, CDA, OnsWater-Waterbreed, Ongebouwd, Bedrijven 

Motie mee ondertekend

Motie 2 ‘Waterbalansonderzoek  WaterNatuurlijk

CDA kan deze  motie niet mee ondersteunen, omdat 

· een globale waterbalans aangeeft dat de afvoer en onttrekking van oppervlakte en/of grondwater de benodigde aanvulling van het grondwater om de gewenste grondwaterstanden te verkrijgen verhindert;

· het onttrekking in omvang kan worden opgevangen door berging vooralsnog onduidelijk is hoe 

de waterbalans weer in evenwicht kan worden gebracht en of bijvoorbeeld en infiltratie;

De zinnen van de laatste twee bolletjes voorbarige conclusies zijn. Dit brengt ons geen  oplossing

De onderzoeksopdracht zou kunnen zijn: Hoe kan het ontstane tekort aangevuld worden, met infiltratie, vasthouden en berging? En dan zou het een onderzoeksopdracht voor Stowa en partners zijn .

Motie 3 ‘Beleidskader actief Grondwaterbeheer’ Water Natuurlijk

CDA kan deze motie niet ondersteunen. De opmerking over eenzijdig sturen is ook niet correct en onterecht. Voor zover  het onze taken betreft,  maakt grondwaterbeheer al deel uit van het Waterbeheerplan. De  Provincie gaat over het  diep grondwaterbeheer.  Jullie zijn aan het verkeerde adres met deze motie

Motie 4 ‘om 5 voor 12 .. PvdD

CDA kan deze motie niet ondersteunen

Wij kunnen deze motie niet ondersteunen omdat deze motie  in tegenstelling is tot onze motie. Met temporiseren is de ambitie niet weg maar maken we pas op de plaats. Geheugensteuntje Het hele  AB Heeft op 30 september ingestemd met de uitbreiding met een investering  van 23 miljoen, voor het project de Westelijke Langstraat. Hier komt Natuur bij tot een totale oppervlakte van 650 ha. Staat op de Begroting in één oogopslag. 

Motie 5 Amendement overprogrammering en investeringsvolume 2021 Ons Water -Waterbreed

Ons investering volume hebben wij niet zelf in de hand. Wanneer een projecten binnen de tijd uitgevoerd worden en dus ook de rekeningen samenvallen kan het zo maar zijn dat we er het ene jaar boven komen en het andere jaar er onder zitten. Met aanpassing dat als het netto investerings volume dreigt te worden overschreiden het AB moet goedkeuren steunt de CDA deze motie

Motie Bever beheer.

Overwegende dat:  

· Op de herziene rode lijst van de Nederlandse zoogdieren beoordeeld is dat de populatie van de zeehond,  de bruinvis, de otter en de bever het oordeel gezond hebben gekregen.

· Omroep Brabant onlangs  in een nieuwsbericht ( www.omroepbrabant.nl/nieuws/3279366/steeds-meer-bevers-gespot-in-brabant-het-is-een-ecologische-held ) vermeldde dat de site www.waarneming.nl  aangeeft, dat er tussen januari 2018 en september 2020 zo'n 1965 bevers zijn vermeld.

· De groei van het aantal bevers een toenemende risico is voor de veiligheid van primaire en regionale keringen die in het beheer zijn van het Waterschap. Het afgelopen jaar heeft het Waterschap op 7 locaties met graverijen heeft moeten ingrijpen. 

· Er wordt gewerkt aan de meest kritische plekken in de keringen om schade te voorkomen.

· De kans steeds groter wordt dat bevers ook buiten de  beverleefgebieden schade of gevaar veroorzaken. Denk daarbij aan het ondergraven van dijken, spoorwegen, wegen  en  fietspaden.

· Door de beverpopulatie te beheren blijven eventuele problemen met bevers beheersbaar en kan de bever zijn belangrijke rol als sleutelsoort en boegbeeldsoort van de natte bosrijke natuur blijven vervullen. 

· Er de wens is om een duidelijk plan voorhanden te hebben om de beverpopulatie te beheren.

Constaterende dat: 

· Het Waterschap in Limburg geconfronteerd is met  ernstige schade en overlast op plekken waar het absoluut niet gewenst was en de veiligheid van mens, dier en natuur in gevaar kwam, waarna de Faunabeheereenheid Limburg in 2017 liet weten:  “Als we nu niets doen, moeten we over een aantal jaren 1.000 tot 2.000 bevers doden”.

· We lering moeten trekken uit de ontwikkeling van de populatie muskusratten. We zijn reeds vele jaren de muskusratten aan het bestrijden. Het streven is om de populatie muskusratten de komende tien jaar terug te brengen naar nul. De kosten hiervoor jaarlijks ca € 875.000 euro (inclusief de bijdrage aan de Unie van Waterschappen) zijn.

· We uit moeten gaan van maatschappelijk verantwoorde beheerkosten

Verzoekt het Dagelijks Bestuur: 

· Voor het Waterschap Brabantse Delta, samen met de andere waterschappen in Brabant en  de provincie, de consequenties in beeld te brengen van de gevolgen van de actualisering van   herziene rode lijst t.a.v. de bever, en daarbij te betrekken de veiligheid voor de inwoners, de dieren en de natuur en het "protocol” zoals dat tot nu toe werd gehanteerd. 

· Deze consequenties te gebruiken voor het opstellen van een  hernieuwd beleid omtrent beheer van de bever en dit op korte termijn voor te leggen met een zogenaamd stappenplan of protocol aan het Algemeen Bestuur

Landelijk/​Provinciaal

De twaalf provinciale afdelingen vormen de schakel tussen de gemeentelijke afdelingen en het landelijke bestuur.