02 mei 2022

Standpunt CDA in het glyfosaatdebat Brabantse Delta

Afgelopen dinsdag debatteerde het Algemeen Bestuur van het Waterschap Brabantse Delta over het opnemen van een glyfosaatverbod bij langjarige pachtovereenkomsten op de eigen pachtgronden.

Bij monde van CDA-fractielid Alwijn ten Cate heeft het CDA aangegeven dat een verbod niet de juiste weg is. Het gaat erom de biodiversiteit te bevorderen bij langdurige pacht. Het zou dan goed zijn om boeren die de biodiversiteit bevorderen een korting te geven op de marktconforme pachtprijs. Dit kan middels een soort puntensysteem wat bijvoorbeeld ook bij Brabant Water in gebruik is. Neem je maatregelen die goed zijn voor de biodiversiteit dan krijg je punten waardoor je een korting krijgt. Voorbeelden zijn het gebruiken van nestbescherming, bloemenrandenaanplanten, minder kunstmest gebruiken of het niet of minder gebruiken van chemische gewasbeschermingsmiddelen.

Op deze manier stimuleer je boeren om goed bezig te zijn voor de biodiversiteit op een wijze die het ook financieel voor hen aantrekkelijk maakt. Verleiden werkt beter dan verbieden en het gaat om meer dan het enkel verbieden van één middel. Het dagelijks bestuur van het waterschap heeft hierop aangegeven te willen kijken naar het pachtbeleid en dit erin op te nemen. Moties van partijen die een verbod wilden en moties die dat juist niet wilden zijn hierop aangehouden totdat dit pachtbeleid uiterlijk in september voorligt. Het CDA hoopt dat er een pachtbeleid dat de biodiversiteit stimuleert want daar gaat het om. Niet om het verbieden van één middel.