06 december 2021

Verbod op PFAS en waterschapsbelasting met € 0,59 omhoog

Verbod op PFAS lozingen

Op 24 november 2021 zijn in het Algemeen Bestuur van het Waterschap Brabantse Delta de Kadernota 2022 tot en met 2031 en de Begroting 2022 vastgesteld. In deze kadernota en begroting wordt aangegeven waar het Waterschap in grote lijnen het geld gaat uitgeven en ook welk beleid er gevoerd wordt. In het debat wat er gevoerd is heeft het CDA duidelijk aangegeven dat in het kader van de waterzuivering een omslag moet plaatsvinden want “WAT ER NIET INZIT HOEF JE ER OOK NIET UIT TE HALEN”. We hebben als belangrijk voorbeeld de gevaarlijke stof PFAS genoemd. Hierop heeft het Dagelijks Bestuur gezegd dat het Waterschap Brabantse Delta samen met andere Waterschappen en de Nationale overheid zich in Brussel gaat inspannen om een totaalverbod op lozing van PFAS in het oppervlaktewater of riolering gaat bewerkstelligen. Een Europees verbod is noodzakelijk omdat rivieren zich niet aan grenzen houden. Een zeer goede zaak.

Waterschapsbelasting

Om de gevolgen van hevige regen en droge periodes op te kunnen vangen, neemt het waterschap steeds meer maatregelen om Midden- en West Brabant klimaatbestendig te maken. Dat is noodzakelijk om veilig te kunnen wonen, werken en recreëren rondom het water. Deze maatregelen kosten geld. Uiteindelijk is het een goed programma voor de komende jaren geworden waarbij het CDA er duidelijk voor heeft gestaan dat de lasten in deze moeilijke periode voor veel gezinnen niet te veel stijgen. De waterschapsbelasting voor een gezin met twee kinderen in een koophuis van € 250.000,- wordt in 2022 €333,92 per jaar. Dat is een stijging van gemiddeld €0,59 cent per maand ten opzichte van 2021. Voor deze belangrijke taken vindt het CDA een dergelijke stijging heel goed te verdedigen.

Hieronder staat de tekst van het betoog dat Alwijn ten Cate over de kader nota in het Algemeen Bestuur namens het CDA heeft gehouden.

Geachte voorzitter,

Het is een kadernota van vertrouwen.

Helaas speek ik u vanuit een scherm toe. Corona is nog onder ons en dat heeft van iedereen veel gevergd en nog steeds. Desondanks is ons waterschap blijven draaien en is er ook een mooie Kadernota en een vooruitblikkend WBP opgeleverd. SUPER! DIKKE DUIM!

De OLIFANT in de kamer was de tegenvaller van de AWP. De rekenkamer heeft hiernaar onderzoek gedaan en dit leidt tot de juiste verbeteringen. Daarom is de motie extra ambities ingediend en de afgelopen tijd zijn daar goede gesprekken over gevoerd. De juiste stappen zien we in deze kadernota terug. De motie vraagt waar nodig minder extra ambities en in plaats daarvan te concentreren op vooral onze wettelijke kerntaken. Dit past ook beter bij de organisatie want de SD gaf aan dat de druk op de organisatie soms te groot is. Het Waterschap moet een slagvaardige efficiënte organisatie zijn die in control is en moet blijven. Het programma Buiten Gewoon doen helpt daarbij om de risico’s beter nog te kunnen beheersen.

Aan alle activiteiten om de doelstellingen te behalen zijn risico’s verbonden. In deze Kadernota en de bijbehorende meerjarenraming zet het bestuur de koers uit voor de komende jaren. Deze koers bevat doelstellingen die de komende jaren gerealiseerd gaan worden. Het waterschap managet risico’s om ‘in control’ te zijn en daarmee verrassingen te voorkomen. Het voorgesteld risicomanagement geeft veel vertrouwen over, hoe we de komende jaren de risico’s beter kunnen inschatten. De huidige financiële kaders zijn voldoende om dit op een verantwoorde manier te doen zonder dat de tarieven nog verder stijgen. Onze complimenten daarvoor.

Dat het belangrijk is om ons vooral op de wettelijke taken te concentreren bleek wel uit het hoogwater van afgelopen zomer. We zijn nu bezig met de evaluatie van het hoog water. Nadrukkelijk ligt hier de vraag voor of de crisisorganisatie op orde is. Tijdens de commissie waterveiligheid is er namelijk aangegeven dat we net genoeg dijkinspecteurs hadden voor de afgelopen zomer en het is de vraag of er voldoende materiaal is. Voor het CDA ligt de vraag voor dijkwachters dan ook als serieuze optie op tafel. Het CDA is blij dat de crisisorganisatie nu goed wordt doorgelicht want veiligheid gaat voor alles.

Bijzonder positief is dat de twee provincies Zeeland en Noord Brabant, en de Waterschappen van de Zuid Westelijke Delta de koppen bij elkaar hebben gestoken om een aantal urgente waterproblemen in samenhang op te lossen. Jaarlijks stroomt er 20-40 miljoen kuub zoet water van goede kwaliteit vanuit de Brabantse Wal ongebruikt de Schelde in. Dit overtollige water willen de Waterschappen inzetten voor Zeeland en Brabant in tijden van droogte voor de landbouw en natuur. Zeeland is afhankelijk van regenwater maar door verzilting onbruikbaar voor de landbouw. Wat ook erg positief is dat mensen met kennis uit het gebied aan de voorkant van het project betrokken zijn. Dit was onze wens en staat ook in bestuursakkoord. Onze dijkgraaf zet hier de vaart in en dit is een project dat in deze kadernota mee gaat lopen.

Onze stelling is gericht op de Waterketen. Water zuiveren bij de bron. Stelling: Wat er niet inzit hoef je er niet uit te halen.

Het amendement van het CDA over medicijnresten in het afvalwater krijgt veel aandacht in het Waterbeheerprogramma. Het DB gaat ziekenhuizen en zorginstellingen stimuleren om systemen te installeren om medicijnresten bij de bron weg te halen. Echter uit de expeditie water keten blijkt dat we een omslag kunnen maken van veel meer zuiveren bij de bron. Hoort PFAS niet bij zuivering gebracht te worden maar ter plekke eruit gehaald te worden?  Moet het  zuiveren van zulke gevaarlijke stoffen niet aan de bron gebeuren? Dit kan betekenen dat het afhaken van grote lozers gevolgen kan hebben voor de tarieven.

Hoe vangen we dit op. Bovendien staan de zuiveringen van ons  voor forse investeringen.

Wij roepen de dijkgraaf op om in Unieverband te bespreken om de  omslag te maken naar het zuiveren bij de bron van medicijnen, PFAS en andere gevaarlijke stoffen en roep de andere fracties dit te steunen.

Tot slot denkt het CDA dat we er niet aan ontkomen om vanwege de klimaatveranderingen en de daarbij nodige investeringen net zoals gemeenten en provinciën om bijdrage aan rijk te vragen.

Dank u wel