28 januari 2020

Verwerken sloot- en bermmaaisel in de kleine kringloop

Samen met wethouders uit Alphen-Chaam, Baarle-Nassau, Breda, Etten-Leur, Oosterhout, Gilze-Rijen, Rucphen en Zundert heeft Dagelijks Bestuurslid Hans Peter Verroen een brief aan de Minister van LNV geschreven. In deze brief vragen zij om maaisel van bermen, sloten en natuurgebieden op het eigen bedrijf van boeren/gemeente en terrein beherende organisaties te mogen fermenteren en composteren om ze vervolgens in de eigen landbouwgronden te verwerken. Nu is dat nog niet toegestaan en moet het maaisel naar een erkende verwerker worden gebracht. Wanneer dit wordt toegestaan is de kringlooplandbouw weer wat dichter bij want het wordt  aantrekkelijker om deze kringloop te maken. Dat is veel duurzamer qua transport: er wordt geen CO2 verbruikt voor het afvoeren en verbranden van het maaisel én er hoeft geen organische materiaal aangevoerd te worden.  Ook heeft het grote voordelen voor bijvoorbeeld de kwaliteit van het water en de landbouwgrond. Het organische stof gehalte in de landbouwgrond wordt verhoogd. Dat zorgt er onder andere voor dat de grond meer water kan vast houden en meer nutriënten kan binden. Het langer en meer vasthouden van water is noodzakelijk als bijdrage om effecten van klimaatverandering op te kunnen vangen. Het vasthouden van nutriënten in de bodem is vooral van belang om te kunnen voldoen aan de eisen die gesteld worden in de Kader Richtlijn Water (KRW). Hopelijk gaat de minister op dit verzoek in opdat de landbouw weer wat circulairder en wordt voorkomen dat er onnodige vervoersbewegingen worden gemaakt.