18 mei 2021

Vragen over behoud Gilzewouwerbeek te Bavel

Alwijn ten Cate heeft zich in het Waterschap Brabantse Delta en bij de gemeente Gilze en Rijen sterk gemaakt dat de Gilzewouwerbeek een natuurlijke(re) loop krijgt en dat de natuur in het beekdal zich kan ontwikkelen. Dit is voor de natuur én voor waterberging en droogtebestrijding. Er wordt hier door het Waterschap samen met de gemeente Breda een ecologische verbindingszone (EVZ) voor de boomkikker gerealiseerd. De Gilzewouwerbeek stroomt van Gilze via Bavel naar Breda. Bij Bavel een mooie overgang van stad naar platteland.

Gilzewouwerbeek en de Omgevingsvisie Breda 2040

In bovenstaande ontwerp omgevingsvisie is opgenomen dat ter hoogte van Bavel een bedrijventerrein mag komen met bedrijven van wel 7 hectare groot. Precies daar waar de Wouwerbeek stroomt. Het Bredase gemeenteraadslid Jeroen Bruijns heeft inwoners opgeroepen om hierover een zienswijze op het ontwerp in te dienen. Het Waterschap heeft ook een zienswijze ingediend. Tijdens het Algemeen Bestuur  zal Alwijn vragen of het Dagelijks Bestuur van het Waterschap er scherp op is dat de doelen voor natuur én voor waterberging en droogtebestrijding niet in het geding komen en of dit wel goed in de zienswijze terecht is gekomen. Bijzondere aandacht moet er voor de boomkikker zijn. Volgens ecologen is een dergelijk bedrijventerrein namelijk niet goed voor de boomkikker. Het nut van de EVZ komt dan in gevaar.

Voor vragen of opmerkingen kunt u mij altijd bellen of mailen via 0615 035 807 of [email protected].

Alwijn ten Cate,

Algemeen bestuurslid Waterschap Brabantse Delta namens CDA