01 december 2021

Waterkwaliteit in het Waterbeheerplan 2022-2027

De extreme droogte van de drie achtereen volgende jaren hadden hun impact op de landbouw en natuur en zorgde voor hittestress in de steden en de waterkwaliteit.

Er wordt gewerkt aan het ambitieuze plan om het Brabants Walwater op te vangen en wat dit kan betekenen voor het Markiezaatsmeer en de Binnenschelde in Bergen op Zoom.

Jaarlijks stroomt er 20-40 miljoen kuub zoet water van goede kwaliteit vanuit de Brabantse Wal ongebruikt de Schelde in. Het Water uit de Wal, zowel het afspoelende oppervlaktewater als het kwelwater, verzamelt zich tussen de voet van de Wal en het Schelde Rijnkanaal. Het overtollige water gaat onderdoor het kanaal naar de spuikom van Bath en wordt gespuid op de Westerschelde. Dit overtollige water willen de Waterschappen inzetten voor Zeeland en Brabant in tijden van droogte voor de landbouw en natuur. Zeeland is afhankelijk van regenwater maar door verzilting onbruikbaar voor de landbouw.

De biologische waterkwaliteit van Markiezaatsmeer en Binnenschelde is niet goed. Er komen regelmatig hoge concentraties blauwalgen voor die veroorzaakt worden door te veel voedingsstoffen. De waterkwaliteit zal aanzienlijk moeten verbeteren om de Natura 2000 doelen te halen en het water geschikt te houden voor de recreatie. Het Markiezaatsmeer en Binnenschelde worden nu hoofdzakelijk gevoed door neerslag.

Het Waterschap onderzoekt nu of het mogelijk is om de beide meren aan te vullen met dit opgevangen Brabants Wal water. Dit zou een geweldige oplossing zijn voor Bergen op Zoom.